مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:پنج شنبه 14 دی 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

برنامه نویسی فرانت اند (FrontEnd) چیست ؟

با پیشرفت تکنولوژی و به روز شدن تمام سیستم ها ، محصولات دیجیتالی مثل وبسایت ها نیز به روز و پیشرفته شده اند . تقریبا همه ما تا به حال سروکاری با سایت های مختلف داشته ایم و تحت عنوان یک کاربرد از آن ها استفاده کرده ایم . اما تا به حال برای شما سوال نشده که چجوری این سایت ها ساخته میشوند ؟
سایت ها از طریق برنامه نویسی و توسط اشخاصی که در حوزه وب فعالیت میکنند ساخته میشود .

بعد از دانستن این قضیه باید بدانیم که حوزه وب نیز به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم میشود. حال این دو بخش سازنده یک سایت کامل هستند که هر دو بخش ویژگی ها و تعاریف مخصوص به خود را دارد اما ما در این وبلاگ آموزشی از شرکت برنامه نویسی وارنا به مفهوم فرانت اند (Front-End) میپردازیم .

frontend
Front End

حوزه فرانت اند چیست ؟

برای تعریف این حوزه ابتدا باید واژه Front را تحلیل کرد . این واژه در لغت نامه به معنای جلو ، روبرو ، پیش ، مقابل و از این دست قبیل معانی را دارا میباشد . پس میتوان نتیجه گرفت که هر چه هست مربوط به مقابل و جلوی یک چیز اشاره دارد . حال اگر بخواهیم معنای دقیق تر آن را بگوییم به این صورت است که هر چیزی که کاربر در یک سایت با آن تعامل دارد و ارتباط برقرار میکند را برنامه نویسی فرانت اند ایجاد میکند . به دلیل ارتباط فرانت اند با کاربر به آن client side نیز گفته می شود .

frontend
Front End

زبان های برنامه نویسی Front End کدامند ؟

در حال حاظر زبان های زیادی وجود دارد که میتوان با آنها در این حوزه فعالیت کرد ، اما سه زبان اصلی که برای این حوزه لازم میباشد ، Html , Css و JavaScript میباشد . در ادامه ما به بررسی این زبان ها خواهیم پرداخت :

frontend
language Front End

زبان Html

زبان Html یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است که با آن بدنه اصلی صفحات وب را میسازند . به این دلیل Html یک زبان برنامه نویسی نیست که ساختار های شرطی و ساختمان یک زبان برنامه نویسی را دارا نمیباشد . این زبان لازمه فعالیت در حوزه فرانت اند میباشد و هر کس برای قدم گذاشتن در این راه باید این زبان را فرا در ابتدا فرا بگیرد .

مزایای زبان Html

  • 1- سهولت در یادگیری

  • 2- سادگی کار با این زبان

  • 3- خدمات و امکانات آن به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته است

  • 4- در اکثر مرورگر ها پشتیبانی میشود

معایب زبان Html

  • 1- صفحاتی که با این زبان ساخته میشود بسیار ابتدایی هستند

  • 2- امنیت آن دارای محدودیت میباشد
frontend
Html

زبان Css

Css نیز یک زبان برنامه نویسی نیست و به منظور استایل دهی صفحات وب توسعه داده شده است . یعنی شما با Html المان ها را در صفحه قرار میدهید و با Css به آن ها استایل میدهید و به این صورت است که صفحات وب زیباتر میشوند و طبق سلیقه و خلاقیت طراحان سایت ظاهر صفحات وب تغییر میکنند . پس با این وجود زبان Css دومین گام هر شخص برای قدم نهادن در حوزه فرانت اند میباشد .

مزایای زبان Css

  • 1- افزایش سرعت وب سایت ها و دادن زیبایی به آنها

  • 2- بقا و نگهداری ساده تر صفحات

معایب زبان Css

  • 1- مشکلات امنیتی

  • 2- در بعضی از مرورگرها پشتیبانی نمیشود

نکته : قبل از قرار گیری در گام سوم میتوانید برای راحت تر شدن کارتان یک تکنولوژی مثل tailwind از Css را یاد بگیرید .


frontend
Css

زبان برنامه نویسی JavaScript

کارایی اصلی زبان برنامه نویسی JavaScript پویا سازی صفحات وب میباشد و برنامه نویسی فرانت اند با استفاده از این زبان به قولی به صفحات وب جان میبخشد و از آن حالت بی روح بودن در می آورد . به عنوان مثال ممکن است شما دکمه تغییر بک گراند صفحات را دیده باشید ، این حرکت که با هر بار کلیک روی دکمه رنگ بک گراند صفحه تغییر میکند از طریق جاوا اسکریپت امکان پذیر میباشد . پس این هم شد سومین گام که در این مسیر پر پیچ و خم باید طی شود . اما امروزه جاوا اسکریپت خام زیاد به کار کسی نمی آید و معمولا برنامه نویسان فرانت اند بعد از یادگیری این زبان به سراغ فریمورک های این زبان مخصوصا فریمورک React میروند که طبق پیشرفت جهانی بهتر است که این قدم را هم پشت سر بگذارید .

مزایای زبان JavaScript

  • 1- تعاملی تر شدن صفحات با استفاده از این زبان

  • 2- محبوبیت بسیار زیاد

  • 3- سرعت بالا در اجرا

  • 4- جامعه کاری بسیار بزرگ

معایب زبان JavaScript

  • 1- امنیت لازم را دارا نمیباشد

  • 2- تفسیر متفاوت کد ها در مرورگرهای قدیمی

  • 3- قطع رندرینگ به دلیل وجود یک خطا

مطالعه کنید : جاوا اسکریپت چیست ؟

مطالعه کنید : React چیست ؟


frontend
JavaScript

سخن پایانی

امروزه بازار کار برنامه نویسی به خصوص در حوزه فرانت اند بسیار داغ میباشد و برای شروع فقط کافیست پشتکار داشته باشید و با یک منبع آموزشی مناسب کار خود را در یادگیری آغاز کنید . مفتخریم که اعلام کنیم ما در شرکت برنامه نویسی وارنا این توفیق را دارا میباشیم تا با ارائه دوره های مختلف حوزه فرانت اند شما را در این مسیر پر پیچ و خم یاری کنیم . شما با تهیه دوره های ما علاوه بر یادگیری اصولی از پشایبانی 24 ساعته و استخدام پس از گذراندن دوره نیز استفاده میکنید .