مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:سه شنبه 5 دی 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

ریکت چیست ؟ چه کاربردی دارد ؟

امروزه تکنولوژی و فناوری به سوی راحتی کاربران خود در تمام عرصه ها پیش میرود و همانطور که انتظار دارید ، در برنامه نویسی نیز برای پیشبرد این راحتی و سریع تر انجام شدن کارها فریمورک ها و کتابخانه شکل گرفتند . اما ریکت که کتابخانه ای توسعه داده شده برای جاوا اسکریپت میباشد تقریبا هم حالت به روز بودن را و هم راحت تر شدن کار ها را برای توسعه دهنده ایفا میکند . برای توضیح ریکت میتوان این مثال را زد که اگر شما برای ساخت یک محصول قطعات خام آنرا داشته باشید کارتان راحت تر و اصولی تر انجام میشود یا اینکه قالب قطعات را به شخصی ماهر بدهید تا برایتان قطعات را به صورت اصولی بسازد و شما آنها را مونتاژ کنید . مسلما انتخاب شما گزینه دوم میباشد چرا که هم کارتان صحیح تر است و هم سریع تر به خواسته خود میرسید .

react
کاربرد ریکت

مطالعه کنید : کتابخانه های جاوا اسکریپت چیست ؟

مطالعه کنید : فریمورک های جاوا اسکریپت چیست ؟

کتابخانه ریکت

ریکت (react) یک کتابخانه جاوا اسکریپتی متن باز است که برای ساخت و توسعه رابط کاربری به کار میرود . این کتابخانه در سال 2011 توسط شرکت Facebook توسعه و ارائه داده شد . این کتابخانه با استفاده از مفهوم کامپوننت در ساخت صفحات وب امکان اسفاده مجدد آنهارا فراهم کرده است. با استفاده از این کتابخانه ویژگی های پویا بودن و واکنش پذیری عالی را به صفحات خود القا میکنید .

react
library react

کاربرد ریکت

مهم ترین کاربرد ریکت این است که از آن برای ایجاد برنامه های تک صفحه ای استفاده میشود . بدین صورت که برنامه های SPA یا تک صفحه ای این باور را ایجاد میکند که کاربر فقط در یک صفحه است و از آن صفحه خارج نمیشود . به بیان دیگر یعنی کاربر احساس نمیکند با کلیک روی یک بخش از صفحه ای به صفحه دیگر رفته است بلکه صفحات با هم جا به جا شده اند که دلیلش هم این است که لودینگ یا رفرشی درون صفحه اتفاق نمیوفتد . اما باور غلطی که ایجاد میشود این است که صفحات ثابتی با یکدیگر تعویض میگردند اما باید بدانید که کاملا صفحات داینامیک (تغییر پذیر) و پویا هستند .

react
کاربرد ریکت

مزایای ریکت

این کتابخانه بدون شک یکی از بهترین کتابخانه های جاوا اسکریپت میباشد که بعضی از دلایل آن هم به صورت زیر است :

  • 1- کامپوننت محور بودن
  • ریکت در کل با مفهوم کامپوننت محور بودن کار میکند بدین صورت که یک قالب را یک بار طراحی میکنیم و در ادامه هر جا نیاز به آن داشتیم میتوان مجدد استفاده کرد یعنی با یک بار تعریف میتوان هر چند بار از آن استفاده کرد .


  • 2- استفاده از jsx
  • jsx را به عنوان افزونه ای میشناسیم که میتوان همزمان از کدهای Html و جاوا اسکریپت استفاده کرد


  • 3- سرعت بالا
  • سرعتی که در رندر کردن صفحات دارد به نسبت فریمورک ها و کتابخانه های دیگر بسیار چشمگیر است


  • 4- تست سریع
  • موقع کار با این کتابخانه در هر کجا از کدهایمان به خطا برخورد کنیم در همان لحظه خطارا برمیگرداند و در لحظه متوجه خطای خود میشویم


  • 5- جامعه فعال و بزرگ
  • به دلیل کاربرد زیاد این کتابخانه روز به روز به جامعه آن افزوده و بزرگ تر میشود

react
مزایای ریکت

معایب ریکت

این کتابخانه ایراد هایی نیز دارد که میتوان آنها را به صورت زیر بیان کرد :

  • 1- برنامه نویسی پیشرفته
  • به دلیل اینکه استفاده از ریکت در پروژه های سنگین نیاز به دانش و تجربه زیادی است ممکن است که به مشکل بر بخورید


  • 2- محدودیت در انتخاب تکنولوژی جانبی
  • وقتی با ریکت کار میکنیم ارتباط با دیگر تکنولوژی دچار محدودیت میشوند


  • 3- بروزرسانی مکرر
  • بروزرسانی های این کتابخانه مکرر است و این مقوله بعضی از برنامه نویسان را آزار میدهد

react
معایب ریکت

چگونه ریکت را یاد بگیریم ؟

این کتابخانه به دلیل اینکه پیچیده و به روز هست نیاز به آموزشی عالی دارد که شخص به طور کامل آن را یاد بگیرد . البته ریکت پیش نیاز هایی نیز دارد که Html , css و JavaScript را شامل میشود . اما نگران نباشید ما یعنی شرکت برنامه نویسی وارنا چندین سال است که در مسیر آموزش هستیم و کاملا تمام مباحث را به بهترین شکل و با به روز ترین متد دنیا به شما آموزش میدهیم .

react
یادگیری ریکت

سحن پایانی

ریکت امروزه به عنوان یکی از بهترین کتابخانه های جاوا اسکریپتی است که به صورت پویا و کامپوننت بیس بودن میتوان صفحات را با آن پیاده سازی کرد. اگر شما قصد در گام نهادن در مسیر توسعه وب دارید حتما در یک جایی ریکت مقابل روی شما قرار میگیرد و شما باید آن را یاد بگیرید . همانطور که گفته شد ما در شرکت برنامه نویسی وارنا بهترین دوره ها را با استفاده از تجربه ای که در این زمینه داریم ارائه میدهیم . شما با استفاده از دوره های ما امکان یادگیری عالی و پشتیبانی 24 ساعته را دارا میشوید . در آخر هم امیدواریم که این وبلاگ آموزشی برای شما مفید واقع شود و بتوانید از مطالب این وبلاگ به ظور احسن استفاده کنید .