مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:یکشنبه 19 شهریور 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

انواع function در جاوااسکریپت

امروزه یکی از پرکاربرد ترین مباحث در برنامه نویسی استفاده از توابع ریاضی میباشد ،کاربرد این توابع چه در روزمرگی و حال حاضر بلکه در برنامه نویسی نیز کسترش چشم گیری یافته به طوری که از function ها در پیاده سازی پروژه های مشمول کد های جاواسکریپتی و دیگر زبان های برنامه نویسی به مراتب دیده میشود .

جاوااسکریپت چیست ؟

زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت بر پایه ی اصولی ترین قواعد کدنویسی ، پویانگاری سایت ها و طراحی نرم افزار های موبایل و کامپیوتری(دکستاپ) چیده شده که متاسفانه با زبان برنامه نویسی دیگری به نام زبان جاوا به مراتب اشتباه گرفته میشود .

مطالعه کنید : جاوا اسکریپت چیست ؟

JavaScript

function چیست ؟

function در زبان های برنامه نویسی از جمله جاوااسکریپت برای نشان دادن مفهوم تابع میباشد . بدین گونه که با اعمال این توابع در قدم اول مقدار کد ها خلاصه تر میشود و در قدم دوم بازدهی کد ها به طرز چشمگیری افزایش میابد .بدین ترتیب استفاده از فانگشن در زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت توصیه میشود .

تعریف function در جاوا اسکریپت

در ابتدا باید این نکته را یادآور شد که برای استفاده از فانکشن ها میبایست کلید واژه ی function را در آغاز جمله نوشت سپس اسم مد نظری که کاربر دارد را جلو آن وارد کرده سپس با یک پرانتز () و در آخر سر یک براکت {} خاتمه میدهیم . در ادامه مثالی از تعریف ابتدایی فانکشن خواهیم دید .

نکته : داخل () که روبه روی اسم انتخابی برای فانکشن است میبایست ورودی هایی که میخواهیم تابع دریافت کند را وارد نماییم .
نکته : داخل {} که بعد از () میآید میبایست که دستورات مد نظر خود را وارد نمایید .

        
            <script>
                function LearningJs(<-- Entrance -->) {
                    <--  whatever you h3ke -->
                } 
            </script>
        
    
JavaScript

انواع فانکشن ها در جاوااسکریپت (حوزه ی ES6,ES7)

به طور کلی توابع در جاوااسکریپت گسترده شده که همین باعث تنوع زیاد آن میشود اما در ادامه سه نوع مهم و بسیار کارآمد آن را دیده و استفاده خواهیم نمود .

1.Function Declaration

این دسته از انواع فانکشن که به نام تابع اعلام شونده (Function Expression) میباشد را زمانی میتوان استفاده نمود که فراخوانی شده باشد (به اصطلاح انگلیسی invoke کردن). این دسته از فانکشن یک قابلیت مجزا و بسیار کاربردی دارد که در قدم اول میتوان در تمام قسمت های کد جاوا اسکریپتی چه در ابتدا و چه در انتها آنها را تعریف کرده و در قدم دوم تمام قسمت هایی که کاربر در آینده نیاز دارد قابل استفاده میباشد .

      
        <script>
          var num1 = 4 ;
          var num2 = 5 ; 
          function LearningFunction(num1, num2){
            alert(num1 * num2) ;
            // --20-- will be displayed
          }
        </script>
      
    
JavaScript

2.Function Expression

یکی دیگر از فانکشن های بسیار قابل استفاده ی دیگر که به نام تابع بیان شونده (Function Expression) میباشد را میتوان به گونه ای تعریف کرد که با دادن فانکشن مدنظر به یک متغییر ، کاربر قادر خواهد بود که با گرفتن متغییر شامل فانکشن کل تابع مدنظر را بگیرد .اما تفاوت اساسی و یکی از اشتباهات رایجی که همواره در این موضوع دست کم گرفته میشود آن است که هنگام تعریف متغییر شامل فانکشن فقط و فقط بعد از تعریف شدن قابل استفاده است (به این منظور که بالاتر از خط تعریف متغییر شامل فانکشن نمیتوان خروجی تابع را گرفت پس بدین منظور کد با error رو به رو خواهد بود )

در قسمت زیر تعریف درستی از فانکشن بیان شونده را مشاهده میکنید که خروجی مدنظر پایین تر خط کد تعریف Func میباشد .

      
        <script>
          let Func = function(num1, num2){
            return num1 * num2 ;
          };
          alert(Func(3, 5));
          // --15-- will be displayed
        </script>
      
    

اما در قسمت زیر تعریف اشتباهی را که منجر به نگرفتن خروجی میشود را مشاهده میکنید .

      
        <script>
          alert(Func(3, 5));
          let Func = function(num1, num2){
            return num1 * num2 ;
          };
          // --error-- Nothing will be displayed
        </script>
      
    
JavaScript

3.Arrow Function

این دسته از تابع به نوعی زیر مجموعه ای از تابع بیان شونده (Function Expression) میباشد ، همان طور که از نامش پیداست تابع توسط یک arrow صدا زده میشود . این تابع در ES6 معرفی شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت . این تابع همانند Function Expression داخل یک متغییر تعریف شده و تمام نکات ذکر شده برای تابع بیان شونده در این نوع تابع نیز حاکم است . و ناگفته نماند که راحتی در استفاده از Arrow Function بیشتر از مابقی میباشد .

      
        <script>
          const Func = (num1, num2) => num1 * num2;
        </script>
      
    
JavaScript

سخن پایانی

در پایان شرکت برنامه نویسی وارنا امید وار است که به کاربران محترمی که مقاله را مطالعه نموده اند کمک کرده باشد
شما می توانید برای دریافت اموزش تمامی نکات کاربردی JavaScript به سایت شرکت برنامه نویسی وارنا مراجعه نموده و در قسمت اموزش ها ضمن خرید دوره جاوا اسکریپت (JS) + تضمین استخدامی از امکان پشتیبانی 24 ساعته جهت رفع اشکال و بالا بردن سطح تسلط خود استفاده نمایید. همچنین شرکت برنامه نویسی وارنا به دنبال جذب افراد مستعد و علاقه مند به برنامه نویسی است که اطلاعات کامل ان در بخش اموزش و استخدام سایت وارنا موجود می باشد.