مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:چهار شنبه 31 خرداد 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

کتابخانه های جاوا اسکریپت چیست؟

در دنیای امروز که همه روزه شاهد پیشرفت های زیاد در عرصه های مختلف هستیم،دنیای وب نیز شامل این پیشرفت ها می شود. همانطور که افراد سعی میکنند خود را نسبت به علم به روز کنند،شرکت ها نیز سعی میکنند که محصولات خود را بروز کنند. شرکت هایی که در تولید زبان برنامه نویسی دست دارند نیز نمیخواهند از این پیشرفت عقب بمانند ،پس با ارائه کتابخانه هایی مبنی بر بروزرسانی و ساده سازی زبان های برنامه نویسی که ارائه کردند در این پیشرفت ها دست دارند. آمدن کتابخانه ها برای هر زبان بیانگر ساده تر شدن و بروز شدن در زمینه های مختلف آن زبان است. از جمله کتابخانه ها میتوان به کتابخانه های جاواسکریپت اشاره کرد که در ادامه با معرفی و توضیح درباره هر کدام با آنها بیشتر آشنا خواهید شد.

معرفی زبان جاوا اسکریپت

در ابتدای سخن باید به معرفی و ارائه مطلب درباره ی خود زبان جاوا اسکریپت بپردازیم. برای معرفی این زبان وقت زیادی لازم است اما به طور خلاصه می توان گفت که یک زبان داینامیک و به صورت مفسری و مبتنی بر شی می باشد. از این زبان هم میتوان در سمت سرور و هم سمت کاربر استفاده کرد. کد های این زبان در سمت کاربر توسط مرورگر هایی که با آنها اجرا شده اجرا می شوند. این زبان و تمام کتابخانه های آن در کلیه مرورگر های بروز حال حاظر دنیا اجرا می شود. محبوبیت این زبان به دلیل توانایی ها و کاربرد های بالای آن بسیار زیاد است. نه تنها این زبان برای طراحی سایت بلکه برای طراحی و ساخت نرم افزار های تلفن های همره هوشمند و دسکتاپ نیز کاربرد دارد. شما می توانید برای کسب اطللاعات بیشتر درباره جاوا اسکریپت و یادگیری آن به سایت ما مراجعه و دوره صفر تا صد جاوا اسکریپت را مشاهده کنید. با معرفی کوتاهی که از جاوااسکرییپت کردیم به سراغ کتابخانه های آن میرویم تا به موضوع اصلی یعنی کتابخانه های جاوا اسکریپت بپردازیم.


مطالعه کنید:جاوا اسکریپت چیست؟






کتابخانه چیست؟

قبل از معرفی کتابخانه های جاوا اسکریپت باید توضیحی درباره چیستی کتابخانه در برنامه نویسی بدهیم تا با آشناییتی که دارید به استقبال کتابخانه های جاوا اسکریپت برویم. در برنامه نویسی کتابخانه را مجموعه کدهایی که از قبل توسط برنامه نویسان و توسعه دهندگان نوشته شده است می گویند. به عبارت دیگر،کتابخانه ها مجموعه ای از بخش های برنامه هستند که کارهای تخصصی را انجام میدهند. در دنیای امروز برنامه نویسی،هر روزه تعداد بسیار زیادی برنامه نوشته می شود که این نشاندهنده ی این است که روزانه چندین هزار حتی میلیون ها خط از کد مورد استفاده قار میگیرد. کتابخانه به مدیریت این تعداد کد های زیاد در دنیا کمک میکند. علاوه بر این، کتابخانه در برنامه نویسی برای استفاده مجدد از رفتارها توسط چندین برنامه مستقل ارائه شده است.

فریمورک چیست؟

وقتی صحبت از کتابخانه می شود باید توضیحی راجع به فریمورک نیز گفته شود. در اینجا ما توضیحی بسیار کوتاه در رابطه با فریمورک ها به شما ارائه می کنیم. فریمورک کد های موجود برای هر زبانی مانند جاوا اسکریپت می تواند به همان کیفیت کار کردن با زبان برنامه نویسی باشد ولی به شما در سرعت انجام کار و همچنین دقت و نظم بیشتر کمک شایانی میکند. اگر پاسخی برای سوال تفاوت کتابخانه و فریمورک بخواهیم بدهیم اینگونه می گوییم که،کتابخانه مجموعه‌ای از کدهای از پیش نوشته شده است که در صورت لزوم از آن برای راحتی کار خود و صرفه‌جویی وقت، استفاده می‌کنیم. در مقابل، فریم‌ورک در واقع چهارچوب و اسکلت از پیش ساخته شده کدها است که در اختیار برنامه نویس قرار داده شده است.

کتابخانه های جاوا اسکریپت

  • JQuery

    بدون شک می توان گفت یکی از بهترین کتابخانه های جاوا اسکریپت کتابخانه JQUERY هستش، این کتابخانه را می توان قدیمی ترین و سرآغاز تمامی کتابخانه های دیگر جاوا اسکریپت دانست. اگر می خواهید با دنیای کتابخانه های این زبان آشنا شوید بهتر است با این جی کوئری شروع کنید. از مهم ترین ویژگی این کتابخانه می توان به ارتباط سریع با سرور و استفاده راحت تر از متد های سرور اشاره کرد. خیلی از صفحاتی که در حال حاظر در فضای اینترنت مشاهده میکنید هر چند به صورت محدود از این کتابخانه استفاده می کنند. برنامه نویسان مبتدی بهتر است که با کتابخانه جاوا اسکریپت را شروع کنند.






  • ReactJs

    این کتابخانه توسط شرکت فیسبوک ارائه شده است. این کتابخانه به صورت اوپن سورس ارائه گردیده و برای عموم آزاداست. این کتابخانه برای ساخت وب اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار میگیرد. ریکت لایه view وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایل را مدیریت می کند. با استفاده از ریکت میتوان وب اپلیکیشن های بزرگی تولید کرد که در آن ها ، داده ها می توانند بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه تغییر یابند. سریع بودن،مقیاس پذیر و ساده بودن از اهداف اصلی ریکت در طراحی و ساخت وب اپلیکیشن هاست.






  • ChartJs

    ChartJS یک کتابخانه متن باز معروف است که به ما در طراحی داده ها بر روی وب اپلیکیشن ها کمک می کند. این کتابخانه بسیار ساده است اما در عین حال بسیار قدرتمند است. از این کتابخانه میتوانید در ساخا گراف وچارت ها استفاده کنید. توانایی شخصی سازی این کتابخانه بسیار بالا بالا می باشد. در بین کتابخانه های پر کاربرد نام این کتابخانه به چشم میخورد.






سخن پایانی

سعی کردیم با اطلاعاتی که به شما میدهیم توانسته باشیم بخش کوچکی از سوالات شما را پاسخ داده باشیم، و همچنین امیدواریم که درباره کتابخانه های جاوا اسکریپت اطلاعاتی را کسب کرده باشید. شما توانید در جهت رشد خود با دیدن دوره های آموزشی برنامه نویسی ،شرکت برنامه نویسی وارنا قدم بردارید تا به آینده ای درست برسید.