مشاوره رایگان

دسته بندی:تحلیلی
تاریخ انتشار:دوشنبه 23 مرداد 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

برنامه نویسی چیست؟|راهنمای کامل و جامع

معنای کلمه برنامه نویسی به این صورت تعریف میشود که به فرآیندی آماده سازی برای یک دستگاه گفته میشود که از تعدادی دستورالعمل تشکیل شده است. این تعریف درابتدا سخت به نظر میرسد اما آن را کامل برای شما باز میکنیم.

مفهوم برنامه نویسی

به زبان ساده باید بگوییم که شما با نوشتن یک برنامه دستوری را به آن میدهید که در صورت اتفاق افتادن یک قسمت واکنش مد نظر آن اتفاق را ایجاد کند . این را باید به یاد داشته باشید که کامپیوتر ها فاقد هوشمندی هستند و این ما هستیم که هوشمندی را به آنها القا میکنیم. به عبارت دیگر میزان هوشمندی کامپیوتر ها به نحوه مدیریت وفرمان دادن ما به آنها مربوط میشود.

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی برای ترجمه یک برنامه به کد های ماشین مثل یک واسطه عمل میکند. به عبارتی ما از زبان های برنامه نویسی و دستورالعمل هایشان استفاده میکنیم تا با سادگی بیشتر کد های صفر و یک ماشین را پیاده سازی کنیم.

انواع زبان برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی زیادی در همه شرکت های برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص خودشان را دارند. به عنوان مثال زبان هایی مثل پایتون و جاوا زبان هایی همه منظوره هستند که میتوان به وسیله آن ها وظایف محاسباتی گوناگون را اجرا کرد. همچنین زبان هایی مثل HTML و CSS زبان هایی هستند که بررای مقاصد خاصی مثل راهبری ربات های هوشمند و یا ساخت وب سایت ها طراحی شده اند. اما بعضی از زبان های برنامه نویسی پرکاربرد را برای شما در اینجا لیست میکنیم :

  • 1- جاوا اسکریپت
  • 2- پایتون
  • 3- C#
  • 4- C++
  • 5- جاوا
  • 6- PHP
  • 7- کاتلین
  • 8- R

کاربرد برنامه نویسی

برای درک کاربردی بودن برنامه نویسی باید بگوییم که تقریبا سهم بیشتر پیشرفت تکنولوژی به دست برنامه نویسان اتفاق می افتد. تمام اپلیکیشن ها ، تمام سایت ها ، سیستم های دیجیتالی ، کامپیوتر اتومبیل ها و ... همه و همه از طریق برنامه نویسی ایجاد شده اند. در زندگی روزمره خود به وفور با وسایلی که توسط برنامه نویسان طراحی وایجاد شده است برخورد دارید و دلیلی محکم تر این برای پر کاربرد بودن برنامه نویسی وجود ندارد.

حوزه های مختلف برنامه نویسی

برنامه نویسی به دلیل جامع بودن خود تقریبا در تمام عرصه ها نفوذ کرده است اما حوزه های مهم برنامه نویسی که یک شرکت برنامه نویسی میتواند در آن فعالیت کند به شرح زیر است:

  • 1- توسعه و برنامه نویسی موبایل

    این حوزه تمام فرآیند ایجاد یک برنامه نرم افزاری برای دستگاه های تلفن هوشمند را شامل میشود.

  • 2- برنامه نویسی کامپیوتر

    این حوزه برنامه هایی را برای اجرا در کامپیوتر طبق کاربردش ایجاد میکند

  • 3- توسعه و برنامه نویسی وب

    این حوزه تمام قسمت های طراحی یک وب سایت و سایر کاربردهای مبتنی بر وب را شامل میشود

  • 4- علم داده

    این حوزه داده ها را برای انجام تحقیق به کار گرفته میشوند و در داده ها برای گزارش گیری با هدف بیرون کشیدن بینش و مفهوم از درون داده مورد استفاده قرار میگیرند.

چگونه برنامه نویسی یاد بگیریم؟

برای یادگیری برنامه نویسی فقط کافیست به سایت شرکت برنامه نویسی وارنا سر بزنید و در قسمت دوره ها دوره مورد نظر خود را انتخاب کنید. شما با دیدن دوره ها به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل میشوید و سپس در خود شرکت برنامه نویسی وارنا استخدام و شروع به کار میکنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با موضوع برنامه نویسی چیست آشنا کنیم. بعد از این که شما با موضوع ما آشناییت پیدا کردید نیاز است تا برنامه نویسی را یاد بگیرید. شما برای اینکه بتوانید برنامه نویس شوید باید به یک آموزش خوب رجوع کنید که با انتخاب درستتان میتوانید شرکت برنامه نویسی وارنا را انتخاب کنید. ور در آخر هم باید بگوییم ممنون از اینکه ما را تا پایان این وبلاگ از شرکت برنامه نویسی وارنا همراهی کردید.