مشاوره رایگان

دسته بندی:تحلیلی
تاریخ انتشار:سه شنبه 16 اسفند 1401
نویسنده:مرتضی رستمیان

درامد شرکت های برنامه نویسی در دنیا | تحلیلی بر آینده شغل برنامه نویسی در دنیا

با گسترش روزافزون تکنولوژی و اینترنت و همه گیر شدن آن در بین افراد ، نیاز مبرم به برنامه نویس ، بیش از پیش احساس میشود.موبایل های هوشمند که امکان انجام اکثر کارها در کسری از زمان را به میدهند . تلویزیون های هوشمند که امکان برقراری ارتباط با دیگر وسایل ارتباطی را دارند و میتوانند مستقیما به اینترنت وصل شوند . پیشرفت چشمگیر ربات های انسان نما که میتوان گفت تقریبا تبدیل به یک انسان واقعی شده اند و بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور ، شاهد حضور گسترده ی آنها در بخش های مختلف جامعه باشیم. یا بحث برنامه نویسی هوش مصنوعی که این روزها ، اخبار داغ آن و جدیدترین نمونه ی آن یعنی ChatGPT بر سر زبان هاست و جذابیت زیادی به حوزه ی هوش مصنوعی و در کل ، دنیای تکنولوژی و برنامه نویسی بخشیده است. از این رو ، افراد زیادی هستند که به برنامه نویسی علاقه مند شده و مشتاق و خواهان فعالیت در این حوزه میباشند. شرکت های برنامه نویسی در زمینه های مختلف ، در تمام کشور های توسعه یافته و در حال توسعه در حال افزایش هستند که این اتفاق ، نوید بالا رفتن تقاضا برای جذب افراد برنامه نویس را میدهد. اگر شما هم برنامه نویس هستید و یا قصد ورود به این حوزه ی تخصصی را داشته اما در مورد میزان درامد و همچنین آینده ی شغلی برنامه نویس ؛ اطلاعات کافی را ندارید ، این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا آشنایی بیشتری پیدا کرده و مسیر شغلی خود را مشخص کنید.

درامد ماهیانه یک شرکت برنامه نویسی در ایران چقدر است؟

وضعیت اقتصادی فعلی در ایران ، باعث شده است که هر فردی برای انتخاب شغل خود ، اولویت بالایی را برای میزان درامد و حقوق ، در نظر بگیرد. شغل برنامه نویسی نیز از این قائده مستثنا نیست و افراد علاقه مند به برنامه نویسی ، به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستند.

میانگین حقوق دریافتی برنامه نویس در سال 1402

مانند سایر شغل ها ، عوامل زیادی در تعیین میزان درامد یک برنامه نویس تاثیر گذارند که در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم:
  • 1- میزان تجربه و سوابق کاری برنامه نویس
  • 2- نوع فعالیت برنامه نویس
  • 3- شهر و کشور محل کار
  • 4- گرایش های حوزه ی برنامه نویسی

میزان تجربه و سوابق کاری برنامه نویس

میتوان گفت مهم ترین عامل در تعیین میزان حقوق یک برنامه نویس ، تجربه و سطح مهارت های او میباشد.عاملی که باعث میشود حقوق های برنامه نویسی از 1 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان در ماه متغیر باشد.

میزان درامد شرکت های برنامه نویسی
میزان درامد شرکت های برنامه نویسی

رتبه بندی برنامه نویسان

برنامه نویسان را میتوان در 3 گروه سطح مهارتی ، دسته بندی کرد که در ادامه به معرفی مختصر هر یک میپردازیم:

  • 1- مبتدی ( junior)

    اولین سطح مهارت ، مختص به برنامه نویسان مبتدی میباشد. این افراد به تازگی ، برنامه نویسی را آغاز کرده اند و معمولا در پروژه های گروهی در کنار برنامه نویسان سطح متوسط و ارشد ، فعالیت میکنند. وظایف ساده تر به آنها محول شده و خروجی کار آنها نیز نیاز به بازنگری دارد. به طور معمول ، افراد با سابقه ی کاری زیر 2 سال ، در دسته ی برنامه نویسان مبتدی قرار میگیرند که میزان درامد آنها از 1 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان در ماه متغیر است.

  • 2- سطح متوسط (mid-level)

    برنامه نویسان سطح متوسط ، توانایی های گسترده تر و البته مسئولیت های بیشتری در یک پروژه را بر عهده میگیرند و میتوانند بدون نیاز به کمک دیگران ، وظایف خود را به نحو احسن انجام بدهند. معمولا شرکت های برنامه نویسی ، پروژه های نه چندان بزرگ و پیچیده ی خود را به برنامه نویسان سطح متوسط واگذار میکنند. سابقه ی کاری این افراد در حدود 2 تا 5 سال میباشد و ممکن است در این بازه ی زمانی ، با شرکت های مختلفی کار کرده باشند. میزان درامد این برنامه نویسان از 6 میلیون تا 14 میلیون در ماه متغیر میباشد.

  • 3-سطح ارشد (senior)

    این دسته از برنامه نویسان با سابقه ی کاری بالایی که دارند ، تسلط کامل به جزئیات و مشکلات کوچک و بزرگی که در طول انجام یک پروژه ممکن است پیش بیاید ، از ویژگی بارز آنها به شمار میرود. معمولا از به روز ترین امکانات استفاده میکنند و بیشترین بازدهی را نسبت به 2 دسته ی دیگر دارند. این افراد ، توانایی انجام پروژه های بزرگ و پیچیده به صورت انفرادی را دارا میباشند و همچنین شرکت های برنامه نویسی ، از این افراد به عنوان رهبر و مدیر یک پروژه استفاده میکنند. میزان درامد برنامه نویسان ارشد در بازه ی 15 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان در ماه میباشد.

میزان در آمد شرکت های برنامه نویسی
میزان تجربه و سوابق کاری برنامه نویس در درامد او تاثیر گزار است

نوع فعالیت برنامه نویس

برنامه نویسان میتوانند در یک شرکت برنامه نویسی به صورت رسمی استخدام شوند و مزایا و حقوق مشخصی داشته باشند و یا به صورت شخصی و پروژه ای که به اصطلاح فریلنسری نامیده میشود ، مشغول به کار شوند. تقریبا تمام درامد یک پروژه ی فریلنسری ، به خود برنامه نویس رسیده و در صورت وجود فرد و یا وبسایت واسط بین برنامه نویس و شرکت کارفرما ، مقدار اندکی به آنها اختصاص داده خواهد شد. ویژگی شاخص و برتر برنامه نویسی نسبت به اکثر مشاغل ، امکان همکاری با شرکت های برنامه نویسی خارجی و کسب درامد دلاری میباشد که با توجه به نرخ ارز در کشورمان ، میتواند درامد بسیار بالایی را برای برنامه نویسان فراهم کند.

شهر و کشور محل کار

یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان درامد برنامه نویسی ، محل استخدامی فرد میباشد. واضح است که در شهر های بزرگتر که تکنولوژی و اینترنت ، نقش بیشتری را در زندگی افراد ایفا میکند ، نیاز به برنامه نویس بیشتر بوده و سرمایه گذاری های بیشتری در این حوزه خواهد شد. برای مثال ، بالاترین درامد از راه برنامه نویسی را میتوان از شرکت های برنامه نویسی مستقر در تهران کسب کرد و شهر های بزرگ دیگر ایران از جمله اصفهان ، مشهد ، تبریز و شیراز در رتبه های بعدی قرار خواهند گرفت.

گرایش های حوزه ی برنامه نویسی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد ، برنامه نویسی به اکثر حیطه های کاری راه پیدا کرده که باعث میشود تنوع گرایش های برنامه نویسی و شغل های مرتبط با آن افزایش پیدا کند. برای طراحی سایت ، اپلیکیشن های موبایل ؛ تجهیزات پزشکی ، هوش مصنوعی ، اینترنت اشیا و ... از برنامه نویسی استفاده میشود که موجب ایجاد تخصص برنامه نویسی در حوزه های مختلف کاری میشود که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • 1- توسعه دهنده و مهندس نرم افزار ( Software Engineer Developer )
  • 2- توسعه دهنده فرانت اند ( Front-End Developer)
  • 3- توسعه دهنده بک اند ( Back-End Developer)
  • 4- توسعه دهنده فول استک ( Full-Stack Developer)
  • 5- معمار نرم افزار ) ( Software Architect
  • 6- توسعه دهنده بازی های ویدئویی ( Game Developer )
  • 7- مهندس پایگاه داده (Database Engineer )
  • 8- توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل ( mobile Application Developer )
روند رو به رشد شرکت های برنامه نویسی در سال های 1402 و 1403
گرایش های مختلف برنامه نویسی

درامد ماهیانه شرکت های برنامه نویسی در دنیا

بد نیست نگاهی به درامد برنامه نویسان در دیگر کشور ها نیز داشته باشیم تا بیش از پیش به اهمیت شغل برنامه نویسی در دنیای امروز پی ببریم. طبق تحقیقات وبسایت CodeSubmit ، درامد برنامه نویسی در گرایش توسعه نرم افزار در مناطق مختلف دنیا به شرح زیر میباشد:

درامد برنامه نویسی در اروپا

بالاترین رقم حقوق در کشور های اروپایی ، متعلق به کشور سوییس میباشد که در حدود 100 هزار دلار در سال میباشد. در انگلستان نیز بازه ی 55 هزار دلار تا 75 هزار دلار در سال ، برآورد شده است.

درامد برنامه نویسی در اروپا
درامد برنامه نویسی در اروپا

درامد برنامه نویسی در استرالیا

استرالیا که کشوری مهاجرپذیر به شمار میرود ، میتواند مقصد خوبی برای برنامه نویسان ایرانی که قصد مهاجرت دارند ، باشد. برنامه نویسان استرالیایی ، درامدی در حدود 55 هزار دلار در سال را کسب میکنند.

درامد برنامه نویسی در هند

آگر تاکنون برای آموزش برنامه نویسی به سراغ ویدیوهای وبسایت یوتیوب رفته باشید ، با انبوهی از ویدیو های آموزش برنامه نویسی که توسط برنامه نویسان هندی تهیه شده است مواجه شده اید. وجود میزان انبوهی از برنامه نویسان هندی ، باعث شده است که حقوق دریافتی آنها بسیار کمتر از برنامه نویسان کشور های غربی باشد و شرکت های برنامه نویسی آمریکایی و اروپایی ، همکاری زیادی با برنامه نویسان کشور هند داشته باشند. درامد سالیانه 7 هزار دلار ، رقمی است که برای برنامه نویسان هندی به دست آمده است.

درامد برنامه نویسی در هند
درامد برنامه نویسی در هند

درامد برنامه نویسی در کانادا

کشور کانادا نیز به مانند استرالیا ، کشور مقصد مهاجران میباشد. اگر شما تسلط کافی بر زبان های انگلیسی و فرانسوی داشته باشید ، شانس بالایی برای برنامه نویسی در کانادا خواهید داشت و میتوانید حدودا 62 هزار دلار در سال از راه برنامه نویسی ، درامد داشته باشید.

لیست بهترین کشور ها برای برنامه نویسی
لیست بهترین کشور ها برای برنامه نویسی

اگر اعداد و ارقام گفته شده تا بدین جای مقاله ، شما رو قانع کرده که شغل برنامه نویسی را به صورت جدی دنبال کنید ، ممکن است سوالات دیگری از جمله سن مناسب برای شروع برنامه نویسی و همچنین آینده ی شغلی این حوزه برایتان به وجود آمده باشد که در ادامه به بررسی هر کدام میپردازیم.

میانگین سنی ورود به شرکت های برنامه نویسی

یکی از پرسش های مهم برای ورود به بازار کار برنامه نویسی ، میانگین سنی مناسب برای جذب توسط شرکت های برنامه نویسی میباشد. طبق داده های جمع آوری از شرکت های برنامه نویسی در دنیا و ایران ، میانگین سنی برنامه نویسان حرفه ای در بازه ی 25 تا 35 سال میباشد. در واقع شما میتوانید از سنین خیلی پایین تر ، شروع به یادگیری برنامه نویسی کرده و در این بازه ی سنی ، به یک برنامه نویس همه فن حریف تبدیل شده و جذب شرکت های برنامه نویسی و پروژه های کارفرمایان شوید. چه 4 ساله باشید چه 50 ساله ! شما میتوانید مهارت برنامه نویسی را فرا گرفته و به شغل ایده آل خود دست پیدا کنید.

میانگین سنی شغل برنامه نویسی
میانگین سنی برنامه نویسان حرفه ای در بازه ی 25 تا 35 سال میباشد

پیش بینی روند رشد شرکت های برنامه نویسی

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد ، دنیای تکنولوژی و اینترنت ، روز به روز نقش بیشتری در زندگی ما ایفا میکند و از این رو ، سرمایه گذاری های بیشتری در زمینه ی برنامه نویسی از سوی شرکت های مختلف صورت میگیرد. با نگاه خیلی ساده ای به رشد سهام و ارزش شرکت های بزرگ تکنولوژی مثل اپل و مایکروسافت ، بدین حقیقت پی میبرید که حوزه ی برنامه نویسی ، رشد روزافزونی داشته و موقعیت های شغلی زیادی را میتواند فراهم کند.

پیش بینی حوزه ی برنامه نویسی در سال 1402 و 1403

در سال های اخیر ، شاهد رشد چشمگیر کسب و کارهای اینترنتی و خدمات اینترنتی از سوی شرکت های مختلف بودیم که پیش بینی میشود این روند در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد. در گذشته فقط ادارات دولتی و شرکت های بزرگ در بستر اینترنت حضور داشتند اما امروزه میبینیم که کسب و کارهای کوچک نیز صاحب سایت اینترنتی شده و از راه خرید و فروش آنلاین هم به کسب درامد مشغولند. اپلیکیشن های موبایل به ما این امکان را میدهد که در کسری از زمان ، به انجام امور خود بپردازیم . رشد سامانه های اینترنتی شرکت های مختلف از جمله حذف شدن قبوض کاغذی و پرداخت آنلاین آن ، رزرو بلیت های حمل و نقل ، ثبت نام و پیش خرید و .... خبر از افزایش تعداد شرکت های برنامه نویسی و در پی آن ، افزایش تعداد شغل های مربوط به حوزه ی برنامه نویسی در سال های 1402 و 1403 را میدهد.

اینده شغلی برنامه نویسی
اینده شغلی برنامه نویسی
سخن پایانی

وجود تنوع شغلی والبته آینده ی شغلی مطمئن و درامد مناسب ، برنامه نویسی را به یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین حیطه های کاری در دنیای امروز تبدیل کرده است. اگر علاقه مند به ورود به این حوزه ی کاری بودید ، امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد و انگیزه و اشتیاق شما برای برنامه نویس شدن را افزایش داده باشد. نگران نباشید ! اگر همواره به دنبال چالش کشیدن خود در این مسیر و افزایش مهارت و تجربه ی خود باشید ، قطعا به جایگاه شغلی خوبی در حیطه ی برنامه نویسی دست پیدا خواهید کرد.