مشاوره رایگان

دسته بندی:تحلیلی
تاریخ انتشار:چهار شنبه 16 فروردین 1402
نویسنده:مرتضی رستمیان

معرفی زبان های برنامه نویسی | کدام زبان برنامه نویسی را یاد بگیریم

مانند دیگر حیطه های کاری ، برنامه نویسی نیز به گرایش ها و حوزه های کاری متنوعی دسته بندی میشود که مهم ترین تفاوت این حوزه ها ، زبان برنامه نویسی استفاده شده در انجام پروژه ها میباشد. در این مقاله از شرکت برنامه نویسی وارنا به معرفی زبان های برنامه نویسی میپردازیم تا شما عزیزان بتوانید زبان مورد علاقه ی خود را انتخاب کرده و در آن گرایش فعالیت نمایید.

دسته بندی زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی را میتوان به شکل های متفاوتی دسته بندی کرد اما استاندارد ترین و رایج ترین روش دسته بندی ، تقسیم به 3 دسته ی زیر میباشد:

  • دسته بندی زبانهای برنامه نویسی بر اساس سطح اجرا
  • دسته بندی زبانهای برنامه نویسی بر اساس پلتفرم اجرا
  • دسته بندی زبانهای برنامه نویسی بر اساس محل اجرا

در ادامه به بررسی هر یک و معرفی زبان های پرکاربرد و معروف آن خواهیم پرداخت.

دسته بندی زبان های برنامه نویسی بر اساس سطح اجرا

زبان های برنامه نویسی بر اساس سطح اجرا به 2 دسته ی سطح پایین و سطح بالا دسته بندی میشوند. اینکه یک زبان برنامه نویسی در دسته ی سطح بالا یا پایین قرار میگیرد به میزان ارتباط و نزدیکی آن زبان با سیستم عامل مربوطه بستگی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

زبان های برنامه نویسی سطح پایین

زبان های برنامه نویسی سطح پایین ( Low-Level Programming Languages ) به صورت رشته های باینری 0 و 1 کد نویسی میشوند که انسان درک پایینی از آن خواهد داشت اما به زبان ماشین و سخت افزار نزدیک تر میباشد. به دلیل اینکه این زبان‌ها نزدیک به سخت‌افزار اجرا می‌شوند، در نوشتن الگوریتم برنامه در آن‌ها، باید به جزئیات سخت‌افزاری نیز توجه کنیم. برای مثال نحوه مدیریت حافظه، فراخوانی اطلاعات از حافظه روی پردازنده و نحوه کار با مقادیر بر روی رجیسترها (خانه‌های ذخیره‌سازی در CPU) بر عهده برنامه نویس است.

ویژگی‌های زبان‌های سطح پایین

در بیان کلی میتوان گفت درک الگوریتم و نحوه ی کارکرد زبان های سطح پایین برای انسان بسیار سخت میباشد. همچنین به مدیریت میزان حافظه و مدیریت مستقیم پردازنده نیازمندیم. اما از طرفی دیگر سرعت اجرای به مراتب بالاتری نسبت به زبان های سطح بالا داریم چرا که تقریبا به طور مستقیم با کامپیوتر و سیستم عامل صحبت میکنیم و مدیریت حافظه و پردازش ها بر عهده ی خودمان میباشد.

در مجموع سه ویژگی مهم زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین عبارت‌اند از:

  1. نیاز به مدیریت حافظه و مدیریت مستقیم پردازنده
  2. به زبان ماشین نزدیک میباشند و درک انسان از آنها بسیار پایین است.
  3. نداشتن قابلیت انتزاع و استخراج جزئی در تحلیل برنامه

در ادامه به معرفی چند نمونه از زبان های برنامه نویسی سطح پایین خواهیم پرداخت.

زبان برنامه نویسی ماشین

در زبان برنامه‌ نویسی ماشین انتقال و تفهیم اطلاعات به پردازنده مرکزی کامپیوتر (CPU) با کمک رشته‌ای از کدها در فرمت دودویی و یا باینری صورت می‌گیرد. دستورات زبان ماشین با کمک تفسیر‌کننده‌ای به نام ریزبرنامه (Micro Program) به سیگنال‌های سخت افزاری قابل درک برای اجزای سیستم تفسیر می‌گردد. برای آنکه بفهمیم زبان ماشین چگونه کار می کند، ابتدا می بایست درک کنیم که پردازنده ها چگونه کار می کنند. اساساً یک پردازنده از میلیون‌ها سوییچ بسیار کوچک که می‌توانند خاموش و روشن شوند تشکیل شده اند. با خاموش یا روشن کردن برخی از این سوییچ های خاص، می‌توان از پردازنده خواست تا کار خاصی را انجام دهد. به جای روشن یا خاموش کردن این سوییچ ها به صورت دستی، زبان ماشین این امکان را به شما می‌دهد تا با اعداد 0 و 1 که 0 به معنی خاموش و 1 به معنی روشن است، این سوییچ ها را خاموش و روشن کنید. با توجه به این که نوشتن برنامه‌های کامپیوتر به زبان باینری یا همان زبان ماشین، کاری بسیار طاقت فرسا بوده و از سوی دیگر احتمال بروز اشتباه هم در آن زیاد است، دانشمندان علوم کامپیوتری زبانی تحت عنوان اسمبلی را طراحی کردند.

زبان برنامه نویسی اسمبلی

زبان اسمبلی یک سطح بالاتر از زبان ماشین است. اسمبلی از کدهای کوتاه (mnemonic) برای دستورالعملها استفاده می‌کند. بسیاری از برنامه نویسان از زبان اسمبلی در جاهایی که نیاز به سرعت و اثر بخشی بالا دارد، استفاده می‌کنند. اسمبلی برای در دستورات خود با رجیسترهای پردازنده کار می‌کند. برای مثال قطعه کد زیر مربوط به زبان برنامه نویسی اسمبلی میباشد:

اگر چه این کد برای انسان از وضوح بیشتری برخوردار است، اما برای کامپیوتر تا زمانی که به زبان ماشین ترجمه نشود معنی ندارد. اسمبلر (Assembler) برنامه هایی که با زبان اسمبلی نوشته شده است، را به زبان ماشین ترجمه می‌کند. اسمبلرها از سال 1950 مورد استفاده گرفتند.

زبان های برنامه نویسی سطح بالا

شاید استفاده از زبان های برنامه نویسی سطح پایین ، سرعت بیشتری به کار ما میبخشیدند اما پیچیدگی دستورات و الگوریتم های آنها باعث سردرگمی برنامه نویسان میشد که باعث شد زبان های برنامه نویسی سطح بالا تولید شوند. زبان‌های سطح بالا این امکان را به برنامه نویس می‌دهند که دستورات مد نظر خود را تقریبا مانند کلمات انگلیسی و عملیات ریاضی را به صورت روزمره و با همان عملگر های آشنا بنویسند.در اکثر زبان‌های سطح بالا نیازی به مدیریت حافظه نداریم. صرفاً الگوریتم و منطق برنامه را نوشته و کاری به چگونگی اجرای کدها نداریم. در حقیقت زمانی که با یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا کد می‌زنیم، هدمان پیاده‌سازی یک نرم‌افزار است و چگونگی پردازش و نحوه مدیریت آن برایمان اهمیت کمتری دارد. برای برنامه نویسی سطح بالا کاملا دستمان باز میباشد چرا که بی شمار زبان برنامه نویسی سطح بالا برای مقاصد مختلف در اختیار داریم. زبان C را مادر بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی می‌دانند چون زبان‌های سطح بالای زیادی از C الگو گرفته‌اند.زبان‌های پایتون، PHP، جاوا، جاوا اسکریپت، C#، R، روبی، بیسیک و غیره از جمله زبان‌های سطح بالای محبوب و نسبتاً پرطرفدار هستند.

دسته بندی زبانهای برنامه نویسی براساس پلتفرم اجرا

میرسیم به دومین دسته بندی زبان های برنامه نویسی که مربوط به پلتفرم اجرای آنها میباشد. اینکه ما میخواهیم برای چه محیطی نرم افزار تولید کنیم مهم ترین سوال این بخش میباشد. اصلی ترین و پراستفاده ترین پلتفرم های اجرا ، این 3 مورد زیر میباشند که به بررسی هر یک خواهیم پرداخت:

  • زبان های برنامه نویسی تحت وب
  • زبان های برنامه نویسی تحت دسکتاپ
  • زبان های برنامه نویسی تحت موبایل ( اپلیکیشن ها )

زبان های برنامه نویسی تحت وب

زبان برنامه نویسی به کامپیوتر می گویند که چه کاری را انجام بدهد. زبانهای برنامه نویسی تحت وب یک گام فراتر می روند و دستورالعملهایی برای یک محیط خاص مانند مرورگر یا برنامه دیگری که برای کار با HTML طراحی شده ایجاد می کنند.

طراحی ظاهری با HTML ,CSS

فرقی نمی کند از کدام زبان برنامه نویسی تحت وب استفاده شود، در هر صورت همه این زبانها نوعی HTML و در صورت تمایل CSS در سمت کلاینت (client) یا همان کاربر تولید می کنند. تسلط بر HTML و CSS به عنوان بخشی از مهارت های توسعه در زبان های طراحی وب سایت (زبانهایی که برای ایجاد رابط کاربری استفاده می شود) و زبان های توسعه وب سایت (زبان هایی که برای دستکاری محتوا استفاده می شوند) مفید است.

زبان نشانه گذاری HTML

HTML مخفف Hyper Text Markup Language بوده و در فارسی به آن زبان نشانه‌ گذاری ابرمتن گفته میشود. توجه داشته باشید که HTML یک زبان برنامه نویسی نیست، بلکه یک زبان نشانه ‌گذاری یا Markup language به حساب می‌آید. تفاوت زبان های نشانه گذاری و برنامه نویسی در اینست که در زبان‌های نشانه گذاری خبری از ساختارهای رایج برنامه‌نویسی مثل شرط، حلقه، تکرار و غیره وجود ندارد و شما داخل متن خود از یک سری نشانه استفاده می‌کنید. در حقیقت در این زبان‌ها شما به کمک این نشانه‌ها متن را از سایر عناصر صفحه جدا می‌کنید تا به کمک آن‌ها المان‌های مختلف را داخل یک صفحه وب قرار داده و ساختار صفحه را مشخص نمایید.

زبان نشانه گذاری Css

زبان CSS (Cascading Style Sheets) به منظور استایل دهی به اجزای مختلف صفحات وب سایت مانند متن، تصاویر، فرم ها و… ساخته شده است. در حقیقت شما اجزا و ساختار کلی المان های یک وبسایت یا نرم افزار تحت وب را با استفاده از HTML در صفحه‌ی خود قرار می‌دهید و با استفاده از CSS شکل و ظاهر آن المان‌ها را شخصی سازی می‌کنید.

زبان برنامه نویسی Javascript

جاوا اسکریپت از معروف ترین و پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی تحت وب است که برای تعاملی کردن صفحات وب استفاده می شود. در حقیقت پویایی صفحات وب بر عهده ی جاوا اسکریپت است و می تواند در بین عناصر سایت قرار بگیرد و عناصر مورد نظر را تحت کنترل خود بگیرد.

 زبان های برنامه نویسی تحت وب
>زبان های برنامه نویسی تحت وب

زبان های برنامه نویسی تحت دسکتاپ

بسیاری از وظایف مهم در زندگی هر فردی ، بر عهده ی نرم افزار های دسکتاپ میباشد. دیگر کسی نیست که از اهمیت و کاربرد نرم افزار هایی مانند فتوشاپ و آفیس مطلع نباشد . اگر علاقه مند به توسعه ی نرم افزار بر بستر سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز و مک هستید ، باید از زبان های برنامه نویسی تحت دسکتاپ استفاده نمایید که در ادامه به معرفی محبوب ترین های این پلتفرم خواهیم پرداخت:

زبان برنامه نویسی سی شارپ ( C# )

وقتی در مورد زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز صحبت می کنیم اولین زبانی که به ذهنمان خطور میکند ، زبان برنامه نویسی سی شارپ می باشد. سی شارپ زبانی شیءگرا و سطح بالا از خانوادهٔ زبان‌های چارچوب .Net شرکت مایکروسافت است. زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر .Net می‌باشد. به جرئت می توان گفت سی شارپ، بهترین و محبوبترین زبان برنامه نویسی تحت ویندوز می باشد که در ایران بیشترین استفاده را دارد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ
زبان برنامه نویسی سی شارپ

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس ( C++ )

سی پلاس پلاس یک زبان سطح میانی محسوب می شود به این معنا که دارای قابلیت زبان های سطح بالا و پایین به ‌صورت هم‌زمان میباشد. در داخل ایران به نسبت دیگر زبان های برنامه نویسی مورد استقبال کمتری قرار گرفته است اما بیشترین برنامه های سیستمی در دنیای امروز به وسیله ی سی پلاس پلاس نوشته شده اند مانند:

  • سیستم عامل ویندوز
  • مروگر گوگل کروم
  • نرم فزار ارتباط اسکایپ
  • نرم افزار گرافیکی فتوشاپ

زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس
زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس

زبان برنامه نویسی سی ( C )

سی یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب و قدرتمند است که تعداد زیادی برنامه نویس رو به سمت خود جذب کرده است. زبان سی را میتوان پدر زبان برنامه نویسی سی پلاس و پدربزرگ زبان سی شارپ دونست. زبان های جاوا و سی پلاس پلاس بر پایه سی نوشته و ایجاد شده اند. زبان برنامه نویسی سی یک زبان همه منظوره، سطح میانی، ساخت یافته و دستوری است. یکی از مزیت های زبان سی، عدم وابستگی به سخت افزار یا سیستم عامل خاصی است.

زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند است که توسط خودوفان روسوم هلندی در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است. پایتون در دنیا به شدت همه گیر شده است. زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا است و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی مثل : وراثت، چندشکلی، سربار گزاری عملگر و . . . پشتیبانی میکند. توسعه دهندگان از این زبان معمولاً برای تولید اپلیکیشن های کامپیوتر و تلفن همراه استفاده می‌کنند. همچنین پایتون یک گزینه مناسب در جهت آنالیز کردن داده‌ها، یادگیری ماشینی ، رابط کاربری، حل انواع مشکلات و کاربردهای آماری است. زبان پایتون آنچنان اهمیت یافته است که اخیرا از آن در علوم و صنایع مختلف برای تحلیل داده‌های بزرگ استفاده می‌کنند و محبوبیت بالایی در جوامع دانشگاهی به خود اختصاص داده است.

   زبان برنامه نویسی پایتون
زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا میباشد. جاوا شبیه به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد اما مدل شی گرایی آسانتری نسبت به سی پلاس پلاس دارد. برنامه‌های جاوا به صورت بایت کد (کامپایل) می‌شوند و توسط JVM (ماشین مجازی جاوا) به کدهای ماشین تبدیل و اجرا می‌شوند. در صورت وجود JVM مانند سایر زبانهای مبتنی بر آن که وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند برنامه‌های نوشته شده به جاوا بر روی هر نوع سیستم عامل و هرگونه وسیلهٔ الکترونیکی قابل اجرا می‌باشند.

زبان های برنامه نویسی تحت موبایل ( اپلیکیشن ها )

تلفن های هوشمند به مانند یک عضو بدن انسان تبدیل شده اند و زندگی بدون آنها غیر ممکن به نظر میرسد و روز به روز شاهد افزایش تعداد اپلیکیشن های موبایل هستیم. عمده گرایش های برنامه نویسی تحت بستر موبایل مربوط به اپلیکیشن ها و وبسایت های واکنش گرا میباشد که در صورت علاقه مندی به تلفن های هوشمند ، میتوانید در این بستر به توسعه ی نرم افزار بپردازید. اکثر زبان های برنامه نویسی تحت ویندوز ، برای توسعه ی اپلیکیشن ها نیز کاربردی هستند مانند: Java ، Python ، C# اما برای سیستم عامل های شرکت اپل ( Mac Os ، IOS ) از زبان برنامه نویسی سوئیفت استفاده میشود .

زبان برنامه نویسی سوئیفت ( Swift )

این زبان برنامه نویسی توسط کریس لاتنردر شرکت اپل(Apple) طراحی و در سال 2014 معرفی شد تا جای objective-c را بگیرد. سوئیفت درابتدا قول داد که تمامی خوبی های یک زبان برنامه نویسی را داشته باشد. سوئیفت سرعت کد زنی برنامه نویسان را افزایش میدهد و با محیط جذاب خود باعث راحتی برنامه نویسان شده و به نوعی از خستگی آنها جلوگیری میکند.از دیگر قابلیت های سوئیفت ، ران تایم یا دیدن لحظه ای نتیجه میباشد. یعنی دائما با نوشتن کد ها میتوانید نتیجه ی آنرا ببینید.

دسته بندی زبان های برنامه نویسی براساس محل اجرا

همانطور که در برنامه نویسی تحت وب نیز به آن اشاره شد ، 2 محل اجرا برای پروژه هایمان وجود دارد که یک بخش مربوط به سمت کاربر یا همان Front-End میباشد و بخش دیگر که مربوط به سمت سرور یا همان Back-End میباشد.

زبان های برنامه نویسی Front-End

مهم ترین و پر کاربردترین زبان برنامه نویسی در این حوزه ، جاوا اسکریپت میباشد که خود نیز شامل فریمورک های مهمی از جمله React Js ، Vue Js ، Angular Js و ... میباشد که تسلط بر یکی از این فریمورک ها الزامی میباشد. همچنین میتوان به jQuery نیز اشاره کرد. زبان جی کوئری یکی از فریم ورک های معروف و کم حجم جاوا اسکریپت است که برای کنترل عناصر صفحات وب دارای توابع بسیار زیاد و همچنین پلاگین‌های متعدد و پرکاربرد است. جی کوئری لیست کاملی از توابع مربوط به کارهای گرافیکی است که کمک می کند تا جلوه های زیبایی در سایت پیاده سازی شود.

زبان های برنامه نویسی Back-End

زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی PHP از پر کاربردترین زبان های برنامه نویسی تحت وب است و اکثر وب سایت ها با این زبان طراحی شده اند. PHP یک زبان متن باز و رایگان است. سیستم های مدیریت محتوای (CMS) معروف مانند وردپرس، جوملا، دروپال و... با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده اند.

  زبان برنامه نویسی PHP
زبان برنامه نویسی PHP
زبان برنامه نویسی ASP.NET

زبان ASP.net از جمله زبان‌های برنامه نویسی مطرح در حوزه طراحی وب می باشد که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. این زبان مخفف عبارت Active Sever Page یا صفحات فعال تحت سرور است. مزیت برنامه نویسی به زبان ASP.Net این است که وب سایت های طراحی شده با این زبان، در محیط ویژوال استودیو پیاده سازی می‌شوند و تمامی ابزارهای مورد نیاز برای طراحی رابط کاربری و همینطور کدنویسی در دسترس است. بانک اطلاعاتی این زبان SQL server است. استفاده از ASP.NET نیازمند آشنایی با مفهوم اولیه شی گرایی و همچنین پیچیدگی های خاص زبان دات نت میباشد.

زبان های برنامه نویسی آینده دار برای کار کدام یک میباشد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده است که در بین گستردگی و تنوع بالای زبان های برنامه نویسی ، کدام یک بازار کار بهتر و آینده ی شغلی امن تری را دارا میباشد. همانطور که در دیگر مقاله ی شرکت برنامه نویسی وارنا که به بررسی و توضیح مفصل اموزش و استخدام برنامه نویس پرداختیم ، به طور کلی میتوان گفت که بازار کار حوزه ی برنامه نویسی روز به روز در حال گسترش میباشد و سرمایه گذاری های بیشتری در این حوزه صورت میگیرد. و از طرفی تعداد برنامه نویسان حرفه ای و متخصص به نسبت تعداد پروژه ها به شدت کم میباشد. پس اگر شما بتوانید در یکی از زبان های برنامه نویسی به تسلط کامل و مهارت تخصصی دست پیدا کنید ، مشکلی برای پیدا کردن شغل و درآمد مناسب نخواهید داشت. به طور خلاصه میتوان گفت در برنامه نویسی تحت وب ، جاوا اسکریپت بهترین انتخاب میباشد. برای برنامه نویسی تحت ویندوز ، زبان های خانواده ی سی به ویژه سی شارپ ، برای برنامه نویسی اپلیکیشن ها ، کاتلین و جاوا و سی و برای آنالیز داده های آماری میتوان به زبان پایتون اشاره کرد.

   زبان های برنامه نویسی آینده دار
زبان های برنامه نویسی آینده دار

10 زبان برنامه نویسی که باید در سال 1402 یاد بگیرید

با بررسی های صورت گرفته در فرم های استخدامی و بررسی وضعیت بازار کار داخل ایران ، میتوان 10 زبان برنامه نویسی را به عنوان مهم ترین زبان های سال 1402 معرفی کرد:

  • 1-پایتون ( Python )

    همان طور که در بالا بهش اشاره شد ، پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و به روز میباشد که روز به روز به تعداد طرفداران آن اضافه میشود.

  • 2- جاوا اسکریپت ( javaScript )

    مهم ترین زبان برنامه نویسی در حوزه ی تحت وب و فرانت اند میباشد که دوره ی اموزش جاوا اسکریپت به زبان فارسی نیز توسط شرکت برنامه نویسی وارنا برای شما علاقه مندان تهیه شده است که به جرئت میتوان گفت کامل ترین و بهترین دوره ی آموزشی جاوا اسکریپت در ایران میباشد.

  • 3-HTML ، CSS

    هر چند که HTML و CSS زبان برنامه نویسی نیستند اما شما برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ی Front-End متخصص ، نیاز به تسلط بر آنها دارید که وارنا به شما پیشنهاد میکند برای شروع برنامه نویسی فراند حتما دوره اموزشی HTML و CSS را بگذرانید.

  • 4- Tailwind ، Sass

    فریمورک های مربوط به CSS میباشند که امکانات بیشتر و همچنین سرعت بیشتری را برای وبسایت فراهم خواهند کرد و در سال 1402 ، داشتن مهارت کد نویسی با استفاده از این دو کتابخانه ، یک مزیت بزرگ به حساب می آید. از آنجایی که تقریبا میتوان گفت هیچ دوره ی آموزشی کامل و بدون نقصی در این بخش به زبان فارسی موجود نمیباشد ، پکیج اموزش Tailwind و Sass برای علاقه مندان به توسعه ی فرانت اند تهیه شده است که میتوانید با استفاده از آن به تسلط کامل دست پیدا کنید.

  • 5-جاوا ( Java )

    جاوا نیز یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و همه کاره است و در پلتفرم های مختلف میتوان از آن استفاده کرد و همچنان قدرت بالایی دارد.

  • 6-PHP

    پرکاربردترین زبان برنامه نویسی تحت وب در قسمت بک اند میباشد و یادگیری آن امری ضروریست.

  • 7- سی شارپ ( C# )

    همانطور که در مقاله نیز به آن اشاره شد ، پرکاربردترین زبان برنامه نویسی از خانواده ی c در ایران متعلق به سی شارپ میباشد و در حوزه های متعدد کاری ، میتوان از آن بهره برد.

  • 8- سوئیفت ( Swift )

    اگر علاقه مند به برنامه نویسی برای سیستم عامل اپل هستید ، بهترین گزینه سوئیفت میباشد .

  • 9- کاتلین ( Kotlin )

    اگر علاقه مند به توسعه اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید هستید میتوانید از کاتلین استفاده کنید که زبان برنامه نویسی محبوب و پرکاربردی در حوزه ی تحت موبایل به شمار میرود.

  • 10- R

    R یک زبان برنامه نویسی برای برنامه نویسی آماری و گرافیکی به حساب می‌آید. زبان R توسط آماردان‌ها و مهندسان داده کاوی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه نویسی R در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها، حوزه مالی و بخش‌های مخابراتی بسیار اهمیت دارد.

سخن پایانی

وجود انواع زبان های برنامه نویسی و باز بودن دست علاقه مندان به برنامه نویسی ، یکی از دلایل مهم جذابیت بالای این حیطه ی شغلی میباشد که نیاز به بررسی تخصصی و تجزیه و تحلیل این زبان ها دارد. امیدواریم در این مقاله ، توانسته باشیم یک راهنمای جامع و کاربردی در مورد انواع زبان های برنامه نویسی خدمت شما مخاطبان عزیز ارائه کرده باشیم تا بتوانید با آگاهی کامل ، زبان برنامه نویسی مورد نظرتان را انتخاب کنید و در آن مشغول به کار شوید.