مشاوره رایگان

دسته بندی:تحلیلی
تاریخ انتشار:چهار شنبه 30 فروردین 1402
نویسنده:مرتضی رستمیان

چگونه در یک شرکت برنامه نویسی استخدام شویم؟

مهم ترین دغدغه ی هر برنامه نویس ، استخدام شدن در شرکت برنامه نویسی میباشد. اما فرایند استخدام به همین راحتی ها نیز نمیباشد ! در این مقاله از شرکت برنامه نویسی وارنا ، به بررسی عوامل و فاکتور های لازم جهت استخدام در شرکت برنامه نویسی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

دلیل تقاضای بالا برای استخدام برنامه نویس

همانطور که قبلا در مقاله ی دیگری به موضوع استخدام و آموزش برنامه نویس پرداختیم ، افزایش روزافزون تکنولوژی و فراگیر شدن اینترنت در تمام امور ، بیشتر شدن نرم افزار های کامپیوتری و اپلیکیشن های موبایل را در پی داشته است. این اتفاق باعث افزایش تقاضا برای جذب برنامه نویسان در گرایش های مختلف برنامه نویسی شده است و سرمایه گذاری زیادی در این حوزه انجام گرفته است . اگر به سایت های کاریابی و استخدام مثل جابینجا و جاب ویژن سری بزنید و گروه شغلی " توسعه نرم افزار و برنامه نویسی " را جستجو نمایید ، با انبوهی از آگهی های استخدام برنامه نویس مواجه میشوید. اما فرایند استخدام تنها به تخصص و مهارت در حوزه ی برنامه نویسی خلاصه نمیشود و هر شرکت برنامه نویسی ، پارامتر ها و معیار های خود را دارد که با توجه به رشد تعداد برنامه نویسان و همچنین محدود بودن بودجه ، باید سخت گیری های بیشتری را هنگام استخدام برنامه نویس به خرج داد تا بهترین های هر حوزه ، جذب کار شوند.

مسیر خود را مشخص کنید

با وجود گذشت بیش از 2 دهه از تولید نرم افزار های متعدد و تکنولوژی های روزافزون ،شغل برنامه نویسی همچنان به عنوان یک شغل تخصصی به حساب می آید و برنامه نویسان متخصص ،درامد قابل قبول و بالاتری را نسبت به اکثر مشاغل تجربه میکنند. پس لازمه ی استخدام شدن در شرکت های برنامه نویسی ، داشتن تخصص در یک گرایش مشخص میباشد. برنامه نویسان زیادی هستند که سعی میکنند چند زبان برنامه نویسی را یاد بگیرند تا فرصت های شغلی خود را افزایش دهند اما حقیقت ماجرا اینست که شرکت های برنامه نویسی ، بیش از هر چیز دیگری ، به تخصص و تسلط کامل در حوزه ی مد نظرشان نیاز دارند. غیر قابل انکار است که داشتن مهارت های مختلف ، ارزش بالایی نزد کارفرمایان دارد و میتواند در رقابت با دیگر برنامه نویسان داوطلب ، امتیاز پیروزی را به شما بدهد اما باید این مهارت های مختلف در بالاترین و کامل ترین سطح ممکن باشند. یادگیری هر زبان برنامه نویسی و رزومه سازی و افزایش سابقه کار و مهارت ، به چندین سال تلاش و پشتکار بی وقفه نیاز دارد. حالا خودتان تصور کنید کسی که میخواهد چند زبان برنامه نویسی را به صورت تخصصی فرا گیرد ، چه مقدار زمان باید صرف کند ! پس بهتر است ابتدا در یک گرایش به خصوص ، به تخصص و سطح مهارت بالا دست پیدا کرده و سپس به سراغ گرایش دیگری برویم. میخواهید در زمینه ی اپلیکیشن های موبایل فعالیت کنید یا نرم افزار های کامپیوتری و یا حتی طراحی و توسعه ی وبسایت ها؟ این سوالیست که باید از خودتان بپرسید و هدف خود را مشخص کنید. اگر همچنان زبان برنامه نویسی و حوزه ی تخصصی خود را انتخاب نکرده اید اصلا نگران نباشید. ما در مقاله ی دیگری از شرکت برنامه نویسی وارنا به معرفی زبان های برنامه نویسیو بررسی کامل هر گرایش پرداخته ایم تا شما علاقه مندان بتوانید با کسب دانش واطلاعات کافی ، مناسب ترین زبان برنامه نویسی را برای خود انتخاب کرده و وارد مسیر لذت بخش و پرماجرای برنامه نویسی شوید.

مهارت هایی به غیر از برنامه نویسی را در خود ارتقا دهید

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم ، استخدام شدن در شرکت برنامه نویسی تنها به تخصص داشتن در زمینه ی برنامه نویسی محدود نمیشود و مهارت های دیگری را نیز شامل میشود. در مقاله ی دیگری از شرکت برنامه نویسی وارنا به معرفی 5 مهارتی که باید در سال جدید یاد بگیرید ، پرداختیم که مرتبط با شغل برنامه نویسی نیز بودند. در ادامه به معرفی و توضیح مختصر هر یک از این مهارت ها و تاثیر آن در افزایش احتمال استخدام شدن میپردازیم.

  مهارت هایی به غیر از برنامه نویسی را در خود ارتقا دهید
مهارت هایی به غیر از برنامه نویسی را در خود ارتقا دهید

آشنایی کافی با زبان های خارجه

این مهارت ، ارزش بسیار بالایی برای کارفرمایان هنگام استخدام برنامه نویس دارد. چه بخواهید در شرکت های داخل ایران استخدام شوید و چه بخواهید در شرکت های خارج کشور. فرقی ندارد. بهترین راه ارتباط برنامه نویسی با دنیا ، زبان های خارجه به خصوص زبان انگلیسی میباشد. البته این بدان معنا نیست که اگر به زبان انگلیسی مسلط نداشته باشید نمیتوانید برنامه نویس شوید. اما واضح است که تاثیر بسزایی در رشد و دیده شدن شما دارد.

زبان انگلیسی و برنامه نویسی

فکر نمیکنم کسی بتواند نقش پررنگ و حضور همه جانبه ی زبان انگلیسی در زبان های برنامه نویسی را نادیده بگیرد. از قطعه کد ها و دستوراتی که مینویسیم ، تا به روز ترین و کامل ترین منابع مرجع آموزش برنامه نویسی ، همه و همه به زبان انگلیسی هستند. اگر در پروژه ی خود به مشکلی بربخورید که دیگر همکاران شما نیز از حل آن عاجز باشند ، چه خواهید کرد؟ کافیست بتوانید سوال خود را به طور واضح به زبان انگلیسی بیان کنید. سایت های مختلف پرسش و پاسخ سوالات مربوط به برنامه نویسی از جمله Stack Overflow که معروف ترین آنها میباشد ، وجود دارند که در آن شما میتوانید به راحتی مشکل خود را با دیگر برنامه نویسان دنیا مطرح کرده و بهترین پاسخ را دریافت کنید. این امر سبب میشود چالش های بزرگ تر و پیچیده تری را حل کرده ، پروژه های بزرگتری را انجام داده و مهارت خود را افزایش دهید.

استخدام در شرکت برنامه نویسی خارجی

مهم نیست که شما در کدام کشور زندگی میکنید. برنامه نویسی از آن دسته شغل هاییست که میتوانید به صورت دورکاری به آن مشغول شوید. مثلا میتوانید در ایران زندگی کنید اما برای یک شرکت اروپایی ، اپلیکیشن موبایل تولید کنید !همچنین با توجه به وضعیت ارزی کشور ، استخدام در شرکت برنامه نویسی خارجی و دریافت حقوق دلاری میتواند درامد بسیار خوبی را برای شما رقم بزند.

مدیریت زمان و برنامه ریزی

یکی از چالش های بزرگ برنامه نویسان ، تحویل پروژه در زمان مقید میباشد. ممکن است در طول زمان انجام یک پروژه ، به موانعی برخورد کنید که روند پیشرفت کار را از حالت نرمال خارج کند. یا ممکن است بیمار شوید وچند روز دست به کدزنی نزنید.مدیریت زمان و برنامه ریزی ، یک مهارت کلیدی و غیر قابل جایگزین برای برنامه نویسان به شمار میرود. پس شما به یک برنامه ریزی دقیق و خوب نیاز دارید که بتوانید در بدترین شرایط هم ، پروژه ی خود را سر وقت تحویل دهید.

یک نرم افزار ویرایش تصویر مانند فتوشاپ را یاد بگیرید

محصول نهایی و خروجی کدهای برنامه نویسان ، به وسیله ی تصاویر با مخاطب و کاربران ارتباط برقرار میکند. برای گرافیست ها و طراحان UI/UX یادگیری و تسلط بر نرم افزار های ویرایش تصویر یک امر ضروری میباشد. اما برای برنامه نویسان دیگر حوزه ها نیز سودمند بوده و به درک ظاهری آن ها از پروژه ای که تولید کرده اند کمک شایانی میکند.

مهارت ارتباطی مثل مذاکره و ارتباط با دیگران را یاد بگیرید

اگر تاکنون آگهی های استخدامی در حوزه ی برنامه نویسی را مشاهده کرده باشید ، یک مهارت عمومی در اکثر آنها مشترک میباشد و آن چیزی نیست جز داشتن روحیه کار تیمی و مهارت در برقراری ارتباط موثر با دیگران. اما مگر چه دلیل خاصی وجود دارد که این مهارت را انقدر با ارزش و پراهمیت میکند؟ میتوان گفت که برنامه نویسی یکی از سخت ترین مشاغل فکری میباشد که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با مغز و اعصاب برنامه نویسان دارد. گاهی اوقات این درگیری بالای فکری ، برنامه نویس را از نظر فکری تحت تاثیر قرار داده و او را خسته میکند.افراد یک تیم برنامه نویسی باید روحیه ی بالایی داشته باشند و با ارتباط مثبت و موثر ، به دیگر افراد تیم کمک کنند تا از این چالش های به وجود آمده در پروژه، به خوبی عبور کنند. همچنین لازمه ی پیشرفت یک تیم ، پیشرفت تک تک افراد میباشد. برنامه نویسان یک تیم باید دائما در حال رد و بدل کردن اطلاعات و دانش خود به دیگر افراد تیم باشند تا سطح دانش ومهارت کلی تیم افزایش یابد که این امر فقط با داشتن مهارت ارتباطی خوب امکان پذیر است. این مهارت در هنگام مصاحبه نیز بسیار مهم میباشد و میتواند تاثیر به سزایی روی برداشت کلی فرد مصاحبه کننده از شما داشته باشد. با آرامش و خونسردی کامل به توضیح مهارت های خود بپردازید تا اعتماد به نفس شما نسبت به قابلیت هایتان مشهود باشد. در عین اینکه از حق و حقوق خود دفاع کرده و در صورت وقوع اختلاف نظر با فرد مصاحبه کننده به مخالفت با او میپردازید ، با لحن بیان مثبت و پرانرژی خود نشان دهید که چه قدر علاقه مند و مشتاق حضور در این شرکت برنامه نویسی هستید.

نمونه کارهای خود را افزایش دهید

پروژه های انجام شده توسط شما ، ویترین کار شما هستند. هر چه قدر که ویترین جذاب تر و بزرگ تری داشته باشید ، مشتریان بیشتری را سمت خود جذب میکنید. مخصوصا اگر در ابتدای مسیر هستید و تجربه ی چندانی ندارید ، شناخت شرکت از شما بسیار پایین میباشد و اینجاست که نمونه کارهای شما نقش کلیدی در شناساندن شما به شرکت ایفا میکند. پس سعی کنید تا زمان استخدام شدن ، از این فرصت موجود استفاده کرده و برای خود پروژه های چالش برانگیز تعریف کرده و به انجام آنها بپردازید. با این کار نه تنها سطح مهارت خود را افزایش میدهید بلکه نمونه کار های خوب و قابل استناد برای خود تهیه کرده اید. فراموش نکنید که بخش بزرگی از پیشرفت در برنامه نویسی مربوط به تمرین مستمر و به چالش کشیدن خود میباشد.

   نمونه کارهای خود را افزایش دهید
نمونه کارهای خود را افزایش دهید

به صورت گزیده رزومه بفرستید

همانطور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم تخصص داشتن در یک گرایش خاص بهتر از آشنایی و سطح مهارت متوسط در چند گرایش مختلف میباشد . پس اگر هنگام جستجو در گروه شغلی تولید نرم افزار و برنامه نویسی ، با آگهی های استخدامی که در حوزه ی تخصص وفعالیت شما نمیباشند مواجه شدید ؛ اکیدا از آنها عبور کرده و به دنبال استخدامی در حوزه ی مرتبط با فعالیت خود بگردید. چرا که ممکن است این آگهی ها شما را وسوسه کرده و به کلی مسیر برنامه نویسی شما را تغییر دهند و شما را وارد مسیری کنند که نه به جهت مهارت و علاقه شخصی ، بلکه به دلایلی دیگر مانند بیکار نماندن از آنها استقبال کرده اید. چه تضمینی وجود دارد که در آن مسیر ، انگیزه ی خود را از دست ندهید چرا که علاقه ی قلبی برای آن را از ابتدا نداشته اید. آن وقت ممکن است برای همیشه برنامه نویسی را کنار بگذارید و احساس سرافکندگی بکنید. مطمئن باشید این انتخاب سرنوشت ساز در دراز مدت تاثیرگذار خواهد بود و چه بهتر که از همان ابتدا ، بهترین مسیر متناسب با مهارت و علاقه ی شخصی خودتان را انتخاب نمایید.

دوره کارآموزی شرکت برنامه نویسی

بسیاری از شرکت های برنامه نویسی معتقدند استخدام برنامه نویسان مبتدی به مراتب پرریسک تراز برنامه نویسان سطح متوسط و یا حرفه ای میباشد چرا که تضمینی وجود ندارد که در بلند مدت نیز ، عملکرد یکسان و قابل قبولی را از آنها شاهد باشیم. بدین منظور دوره ای آموزشی-استخدامی تحت عنوان دوره ی کارآموزی در نظر میگیرند تا برنامه نویسان مبتدی طی گذراندن آن که معمولا 3ماهه تا 1 ساله میباشد ، به سطح مهارت مد نظر شرکت رسیده و سپس به صورت رسمی استخدام شوند.در این روش معمولا برنامه نویسان با حقوق پایه مشخصی استخدام می‌شوند. سپس برای افزایش حقوق، بهرمندی از مزایا، ارتقا سمت و در نهایت استخدام رسمی و دائمی باید این دوره را به اتمام برسانند. بنابراین شخص کارآموز باید بتواند در طول دوره زمانی تعیین شده، خود را به عنوان فردی تاثیرگذار و همگام با اهداف شرکت به اثبات برساند و شایستگی‌های خود را نشان دهد. این روش یکی از بهترین شیوه ها برای آزمایش و شناخت بیشتر برنامه نویسان جدید میباشد و عیار آن ها را مشخص میکند.

   دوره کارآموزی شرکت برنامه نویسی
دوره کارآموزی شرکت برنامه نویسی
سخن پایانی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که عوامل موثر در استخدام شدن در شرکت های برنامه نویسی را مورد بررسی قرار دهیم. به خاطر داشته باشید که فرایند استخدام برای افراد گوناگون متفاوت است و بسته به شرایط و موقعیت ، ممکن است زودتر و یا دیرتر به استخدام در بیایید. اما این مسیر پر پیچ و خم و گاها طاقت فرسا نباید شما را ناامید کرده و از برنامه نویسی دست بکشید. به تقویت مهارت های گفته شده در این مقاله بپردازید. مطمئن باشید که بهترین شغل متناسب با خود را پیدا خواهید کرد. حالا ما ازشما میپرسیم.تاکنون تجربه مصاحبه با شرکت‌های برنامه نویسی را داشته اید؟ برای استخدام شدن در شرکت های برنامه نویسی اقدام کرده اید؟ به نظر شما چه عوامل دیگری می‌توانند در استخدام افراد برنامه نویس موثر باشند؟ خوشحال می‌شویم که تجارب خود را در بخش نظرات ، با ما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.