مشاوره رایگان

دسته بندی:تحلیلی
تاریخ انتشار:پنج شنبه 30 آذر 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

هوش مصنوعی چیست؟ در کجا کاربرد دارد؟

معنا و مفهوم هوش مصنوعی شبیه سازی هوش انسان توسط ماشین ها و مخصوصا سیستم های کامپیوتری است . امروزه از هوش مصنوعی در زمینه های مختلفی استفاده میشود و نمیتوان آن را مختص به یک حوزه یا قسمت دانست. با وجود پیشرفت روز به روز هوش مصنوعی اما هنوز بعضی از اشخاص با آن آشنا نیستند پس ما در این وبلاگ آموزشی از شرکت برنامه نویسی وارنا تمام لازمه دانستنی ها در مورد هوش مصنوعی را خدمت شما عرض میکنیم .

ai
هوش مصنوعی

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا Artifical Intellignet که به اختصار آن را AI نیز مینامند امروزه سهم بزرگی از پیشرفت دیجیتال و الکترونیکی را در اختیار خود قرار داده است . هوش مصنوعی عملکردی نزدیک به انسان را دارا میباشد به طوریکه قدرت حل مساله ،قدرت یادگیری ، قدرت تصمیم و برنامه ریزی و... را دارا میباشد که در آنها نیز بهترین عملکرد را انجام میدهد . این سیستم با تجزیه و تحلیل میتواند داده ها را طبقه بندی کرده و از آنها به طور منظم استفاده کند . مثل دستیار صوتی siri که میتوان با استفاده از آن تعاملی را بین انسان و ماشین به طور هوشمند ایجاد کرد و آن هم از این داده هایی که تبادل میشود استفاده میکند.

ai
هوش مصنوعی چیست؟

تاریخچه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی از جایی مفهومش پدید آمد که در سالهای جنگ جهانی دوم زمانی که نیروهای آلمانی برای رمزنگاری و ارسال ایمن پیام ها از ماشین enigma استفاده میکردند و دانشمند انگلیسی ، آلن تورینگ در تلاش برای شکست این کد ها بر آمد . این دانشمند با تیمش ماشین bombe را ساختند که آن ماشین را رمز گشایی کند . اعتقاد تورینگ این بود که ماشین هوشمند ماشینی است که بدون دخالت انسان و بدون اینکه به انسان حس صحبت با ماشین را بدهد ، با او ارتباط برقرار کند و این ابتدای پدید آمدن مفهوم هوش مصنوعی بود . رفته رفته و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری ، توسعه هوش مصنوعی نیز پیشرفت کرد و ابزار های مورد نیاز آن هم به روز تر شد.

ai
تاریخچه هوش مصنوعی

انواع هوش مصنوعی

هوش مصنوعی را میتوان به دسته های مختلف دسته بندی کرد . به این صورت که از نظر قابلیت ها انواع هوش مصنوعی به صورت زیر است :

  • 1- هوش مصنوعی محدود
  • این نوع هوش مصنوعی همانطور که از نامش هم پیداست بر یک کارکر خاص متمرکز است و توانایی فراتر رفتن از آن را ندارد


  • 2- هوش مصنوعی عمومی
  • این نوع میتواند با مهارتی که برای آن تعریف میشود در زمینه های مختلف دخل و تصرف کند و استفاده از این دانش را برای ماشین ممکن میسازد.


  • 3- ابر هوش مصنوعی
  • این نوع هوش مصنوعی به قدری قوی میباشد که حتی کارهایی فراتر از توانایی انسان را انجام میدهد

ai
انواع هوش مصنوعی

نحوه عملکرد هوش مصنوعی

به طور کلی هوش مصنوعی از سه موضوع یادگیری ، استدلال و اصلاح پیروی میکند . اما توضیحی که برای هر بخش میتوان داد به صورت زیر میباشد »:

  • 1- یادگیری
  • این بخش به جمع آوری اطلاعات و داده ها میپردازد و آنها را به صورت طبقه بندی شده و اطلاعات کاربردی ذخیره میکند .


  • 2- استدلال
  • در این بخش آن اطلاعات برای تبدیل به اطلاعات مفید بررسی میشوند


  • 3- اطلاح
  • در این بخش الگوریتم های مناسب برای آن اطلاعات تشکیل میشوند و اگر باز در آن ایراداتی باشد اصلاح میشود تا به طور کامل اطلاعات مفید استخراج شوند .

ai
اجزای هوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی

گاهی اوقات بدون اینکه حتی متوجه شویم در حال استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های مبتنی بر آن هستیم. امروزه تقریبا در همه جا میتوان از هوش مصنوعی استفاده کرد. برای مثال دستیار صوتی سیری که در سیستم عامل ios مورد استفاده قرار میگیرد مبتنی بر هوش مصنوعی میباشد . مثالی دیگر بخواهیم بزنیم میتوانیم حوزه امنیت را مثال بزنیم که هوش مصنوعی در این حوزه برای شناسایی رفتار های مشکوک و تهدید کننده استفاده میشود .

ai
کاربرد هوش مصنوعی

زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی

خود هوش مصنوعی مفهومی است که ساختنی نیست و بدون به وجود آمدن وجود دارد اما مفاهیم و بستر های آن را با برنامه نویسی میتوان ساخت . اما پر کاربرد ترین زبان هایی که میتوان برای ساخت مفاهیم هوش مصنوعی استفاده کرد به این صورت میباشد :

ai
هوش مصنوعی با برنامه نویسی

سخن پایانی

هوش مصنوعی آینده بسیار خوبی دارد به طوری که منتقدان و تحلیلگران بر این باورند که هوش مصنوعی تمام شغل ها را در آینده منسوخ میکنند و فقط کسانی که برنامه نویسند همچنان مشغول کار هستند . اما اگر شما هم میخواهید در حوزه برنامه نویسی فعالیت کنید تا در آینده بتوانید در مسیر هوش مصنوعی قرار بگیرید میتوانید به سایت ما یعنی شرکت برنامه نویسی وارنا مراجعه کنید و یا حتی میتوانید برنامه نویسی خود را از دوره های ما آغاز کنید و با بهترین متد دنیا رو به جلو بروید .