مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:شنبه 13 آبان 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

تفاوت جاوا اسکریپت با دیگر زبان های برنامه نویسی در چیست؟

زبان جاوا اسکریپت در اولین قدم یک فریمورک جذاب و کاربر پسند است که در چندین سال اخیر به شدت طرفداران زیادی پیدا کرده است و در قدم دوم سری تفاوت هایی که جاوا اسکریپت با دیگر زبان ها دارد موجب شده تا کاربران ناخواسته یا خواسته به سوی آن جذب شوند .از جمله ویژگی هایی که باعث تمایز جاوا اسکریپت با سایر زبان ها شده میتوان به نوع زبان ساختاری ، محیط اجرایی و ... اشاره نمود که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت .

جاوا اسکریپت چیست؟

یک فریمورک بسیار محبوب و همگانی که در جهت توسعه ی وب ارائه شد و به دلیل به روز بودن و پویایی به مراتب بالا تر برای پیاده سازی نرم افزار های موبایلی و حتی نرم افزار های دکستاپ استفاده میشود . جاوا اسکریپت یکی از بهترین فریمورک های توسعه وب برای توسعه دهندگان سطح جهان است که متقاضیان زیاد و زیادی را به خود جذب کرده است .

مطالعه کنید : جاوا اسکریپت چیست ؟

JavaScript
JavaScript

1. نوع زبان:

JavaScript یک زبان برنامه‌نویسی نوشته شده شده برای مرورگر است ، به این منظور که زبان جاوا اسکریپت اعمال خود را روی وب پیاده میکند لذا برای توسعه نرم افزار های موبایلی و دکستاپ بهترین گزینه میباشد. از طرف دیگر، زبان‌های دیگری مانند Java، C++ یا Python برای توسعه نرم‌افزارها یا سیستم‌هایی مستقل از مرورگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و صد البته ناگفته نماند که این یک تفاوت بین جاوا اسکریپت با دیگر زبان هاست و به عنوان نقطه ضعفی برای زبان های دیگر نیست .

JavaScript
JavaScript

2. محیط اجرا:

زبان JavaScript در مرورگرها اجرا می‌شود و به واسطه موتورهای JavaScript مانند V8 که در مرورگرها معروف هستند اجرا می‌گردد. از سوی دیگر، زبان‌های دیگر مانند Java و C++ معمولاً با استفاده از یک ماشین مجازی اجرا می‌شوند ، به این منظور که برای دیدن تغییرات و تحولات پیاده شده روی پروژه ای که کاربر روی آن متمرکز شده است بایستی که خواننده یا صدا زننده ی کد را فراخوانی کنیم تا نتیجه ی تحولات را مشاهده کنیم . در صورتی که کد هایی که با استفاده از زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است توسط مرورگر فراخوانی شده و تحولات در کد در مرورگر قابل مشاهده است .

JavaScript
JavaScript

3. نوع پردازش:

JavaScript یک زبان پویا است، به این معنی که نیازی به تعریف نوع متغیرها در زمان کدنویسی ندارد. این در مقابل زبان‌هایی هستند که از شما می‌خواهند در زمان نوشتن کد، نوع داده را تعیین کنید. بنابراین، نوع‌پذیری کدهای JavaScript عموماً بیشتر از زبان‌هایی مانند C++ و Java است. لذا این ویژگی را میتوان یک نقطه قوت برای زبان جاوا اسکریپت در مقابل زبان هایی مثل Java و C++ دانست .

JavaScript
JavaScript

4. پارادایم برنامه‌نویسی:

JavaScript یک زبان چندپارادایمی است و شما می‌توانید از روش‌های مختلف برای برنامه‌نویسی استفاده کنید مانند برنامه‌نویسی شیءگرا، برنامه‌نویسی تابعی و برنامه‌نویسی رویدادمحور ،لذا کاربر به هنگام استفاده از زبان جاوا اسکریپت دایره ی پیاده سازی کد زیادی دارد و خب از یک جهت به عنوان نقطه ضعفی برای زبان جاوا اسکریپت به حساب می آید زیرا کاربر ممکن است که در هنگام پیاده سازی دچار مشکل شود . در حالی که برخی زبان‌های دیگر معمولاً به یک پارادایم خاص محدود هستند.

JavaScript
JavaScript

5. کاربردها:

JavaScript اصطلاحاً برای توسعه وب استفاده می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید اسکریپت‌های پویا و تعاملی را در صفحات وب خود اجرا کنید. اما با گذر زمان، با توسعه فریم‌ورک‌ها و کتاب‌خانه‌های مختلف، محدوده کاربردهای JavaScript گسترش یافته است و اکنون می‌توانید از آن برای توسعه برنامه‌های موبایل، برنامه‌های دسکتاپ، توسعه سمت سرور و حتی توسعه بازی‌ها نیز استفاده کنید.

JavaScript
JavaScript

سخن پایانی

در پایان شرکت برنامه نویسی وارنا امید وار است که به کاربران محترمی که مقاله را مطالعه نموده اند کمک کرده باشد
شما می توانید برای دریافت اموزش تمامی نکات کاربردی JavaScript به سایت شرکت برنامه نویسی وارنا مراجعه نموده و در قسمت اموزش ها ضمن خرید دوره جاوا اسکریپت (JS) + تضمین استخدامی از امکان پشتیبانی 24 ساعته جهت رفع اشکال و بالا بردن سطح تسلط خود استفاده نمایید. همچنین شرکت برنامه نویسی وارنا به دنبال جذب افراد مستعد و علاقه مند به برنامه نویسی است که اطلاعات کامل ان در بخش اموزش و استخدام سایت وارنا موجود می باشد.