مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:شنبه 10 شهریور 1403
نویسنده:مهدی جام گوهری

node.js چیست ؟ | مزایا و معایب آن

node.js در آغاز توسط آقای دال و در سال 2009 نوشته شد ، در ابتدای ایجاد از سیستم عامل های لینوس و مک پشتیبانی میکرد اما با گذشت چند سال ، در سال 2011 node.js برای سیستم عامل ویندوز نیز منتشر گردید . اما سوال اصلی که مطرح است اینجاست که node.js چیست ؟

node.js یک محیط اجرا برای سمت سرور می باشد ، همچنین این محیط به صورت چند سکویی است ، این محیط یک محیط متن باز برای زبان جاوا اسکریپت است . node.js این امکان را ایجاد میکند تا از زبان جاوا اسکریپت برای نوشتن اسکریپت های سمت سرور استفاده کند تا بتوان سمت بک اند را به راحتی توسعه بخشید .

node.js
توسعه ی سمت بک اند با Node.js

ویژگی های node.js

دلایل استفاده از node.js به صورت گستره به علت چیست ؟ یا چرا باید از node.js استفاده کنیم ؟ و از این قبیل سوالات که هر کدام از به نحوی ذهن کاربر را درگیر خود می کند ، پاسخ این چنین سوالات را از ویژگی های بسیار کاربردی node.js خواهیم یافت .

  • node.js بر روی موتور V8 گوگل کروم ایجاد شده و این به تنهایی میتواند دلیل ایحاد سریع برنامه های ساخته شده با آن باشد .
  • با احتساب اخرین نسخه ی node.js که در سال 1400 منتشر گردیده است ، بیش از 50 هزار بسته در پکیج های این محیط ارائه گردیده که به توسعه دهندگان جهت توسعه بسیار کمک خواهد کرد و در زمان و هزینه های موارد صرفه جویی میکند .
  • به دلیل قابلیت منحصر به فرد node.js برای توسعه ی وب و اپلیکیشن های بزرگ و فشرده ، میتوان بدون هیچ گونه شک و تردیدی از این محیط استفاده کنید .
  • قابلیت همگام سازی بیشتر node.js میان کلاینت و سرور ، در نتیجه زمان بارگذاری فایل هایی نظیر صدا و تصویر و حتی ویدیو به شدت کاهش می یابد .
  • محیط node.js به علت سازگاری با پلتفرم های مختلف و متفاوت نظیر لینوکس ، مک ، ویندوز و سایر دستگاه های تلفن همراه ، بر محبوبیتش افزوده میشود .
  • افزون بر تمام قابلیت ها این مورد نیز حائز اهمیت میباشد که کسانی که از پیش زبان جاوا اسکریپت را کار کرده اند ، یادگیری و پیاده سازی node.js برایشان بسیار آسان خواهد بود .

و اما با تمام این ویژگی هایی که بیان شد ، محیط node.js همانند مابقی زبان ها و محیط های برنامه نویسی دارای یکسری مزایا و معایبی هستند .

node.js
ویژگی های Node.js

مزایا و معایب node.js

مزایا ی استفاده از محیط node.js

با توجه به ویژگی هایی که پیشتر گفته شد شاید و تا حدودی به مزایای این محیط مطلع شده باشید ، اما هم اکنون به تشریح کامل مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت .

  • 1- استفاده از تمام مزایای full stack در صورت استفاده از node.js برای سمت بک اند
  • این مزیت باعث ، بهره وری بهتر و بهبود توسعه ، اشتراک کد و استفاده ی مجدد از آن ها ، سرعت و عملکرد بالا ، اشتراک گذاری آسان و تعدا زیاد ابزار های رایگان می شود که با احتسابی کوچک میتوان به فوقالعاده بودن این مزیت پی برد .

  • 2- موتور مورد استفاده در پیاده سازی Node.js ، موتور V8 گوگل کروم می باشد .
  • موتور V8 کروم که به زبان C++ نوشته شده است برای کمپایل توابع نوشته شده در JavaScript به کد ماشین استفاده می شود و کار را با سرعتی قابل توجه انجام می دهد. ناگفته نماند که با سرمایه گذاری های کلان بر روی موتور V8 ، هرساله عملکرد آن بهبود می یابد و در نتیجه node.js از مزایای آن بهره مند میشود .

  • 3- انعطاف پذیری ، و مقیاس پذیری Node.js
  • با توجه به اینکه node.js یک محیط سبک است برای پیاده سازی معماری ریز خدمات استفاده میشود ، بنابراین با کوچک کردن مقیاس برنامه به ماژول های کوچکتر ، به جای ایجاد یک محیط تک هسته ای و بزرگ زمینه برای رشد بیشتر فراهم میشود .

  • 4- پشتیبانی بسیار قوی از سوی شرکت
  • در سال 2015 بنیاد Node.js برای آسان کردن پذیرش گسترده ی آن و کمک به تسریع در توسعه Node.js ایجاد شد . و لیست سازمانهایی که از node.js در روند تولید استفاده میکنند به طور مداوم در حال گسترش و رشد است .

  • 5- استفاده از فرمت JSON بدون نیاز به مدل های باینری
  • اگرچه سایر فناوری های backend مانند PHP و Ruby on Rails می توانند از فرمت JSON برای برقراری ارتباط استفاده کنند اما Node.js این کار را بدون تبدیل بین مدل های باینری انجام می دهد و از JavaScript استفاده می کند.

node.js
مزایای Node.js

معایب استفاده از محیط node.js

  • 1- بزرگترین نقص node.js ، عدم توانایی پردازش وظایف متصل به پردازنده است .
  • هنگامی که node.js یک وظیفه متصل به پردازنده را دریافت میکند مشکلی روی میدهد . هر گاه یک درخواست سنگین به حلقه رویداد می آید ، محیط node.js تمام قدرت پردازش خود را تنظیم میکند تا ابتدا آن را پردازش کند و سپس به سراغ سایر درخواست های در صف پاسخ می دهد . به همین دلیل node.js برای محاسبات سنگین توصیه نمیشود .

  • 2- ماهیت محیط node.js و اتکای شدید آن به callbacks
  • function هایی که بعد از پایان هر امر در صف اجرا می شوند . نگه داشتن تعدادی Task در صف پس زمینه ، هرکدام با callback خود ، می تواند منجر به مشکلی به نام callback hell شود ، که به طور مستقیم بر کیفیت کد تأثیر می گذارد .

  • 3- تقاضای از متخصصان و افراد باتجربه در محیط node.js بسیار زیاد است .
  • بر خلاف این باور ، همه توسعه دهندگان JavaScript توسعه دهنده Node.js نیستند . تسلط بر برنامه نویسی جاوا اسکریپت در سمت سرور به تلاشی قابل توجه و پیشینه خاص در توسعه backend نیاز دارد. به دلیل سختی زیاد این مراحل ، تعداد مهندسان Node.js به طور قابل توجهی کمتر از تعداد کل متخصصان JS است .

node.js
معایب و موانع در Node.js

نصب و راه اندازی node.js برای سیستم عامل ویندوز

برای نصب و راه اندازی node.js ابتدا از طریق سایت معتبر و اصلی node.js آن را دانلود کرده و همانند نصب نرم افزار های معمولی ، node.js را نیز نصب میکنیم .

اگر نسخه ای از node.js را دانلود نموده اید و اطلاعی از نسخه ی آن ندارید و میخواهید که از آن مطلع شوید ، مطابق کد دستوری زیر را در ترمینال یا خط فرمان سیستم عامل خود وارد کنید تا از بابت آن مطلع و مطمئن شوید .

        
            node -v
            or
            node --version
        
    

اگر node.js را با موفقیت بر روی سیستم خود نصب کرده باشید و کد های دستوری بالا را اجرا کنید باید نسخه ای مانند انچه در پایین مشاهده میکنید را دریافت کنید .

        
            v20.17.0
        
    

هنگامی که node.js بر روی سیستم نصب میشود ، به صورت خودکار ابزار NPM نیز به صورت هم زمان نصب می گردد . اما اگر به دنبال نصب یا بروز رسانی نسخه ی NPM هستید میتوانید در ابتدا مطابق کد دستوری زیر از نسخه ی آن مطلع شوید .

        
            npm -v
        
    

و یا اگر به دنبال نصب بروز ترین نسخه ی آن هستید مطابق با کد دستوری زیر میتوانید آن را به روز رسانی کنید .

        
            npm install npm-g
        
    
node.js
توسعه توسط Node.js

سخن پایانی

در انتها ، شرکت برنامه نویسی وارنا از تمام افرادی که مقاله را مطاله نموده اند تشکر و قدر دانی میکند . همچنین شرکت برنامه نویسی وارنا خواستار استفاده ی حداکثری از مقالات بوده و آرزوی موفقیت و سرافرازی برای متقاضیان یادگیری محیط Node.js را دارد .

در نهایت از صبر و شکیبایی کاربران تشکر می گردد و امید است که مطالب مذکور برای خوانندگان مفید واقع گردیده باشد . برا کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش و استخدام در شرکت برنامه نویسی وارنا میتوانید با مراجعه به خود سایت وارنا از تمامی موارد استفاده کنید .