مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:جمعه 8 اردیبهشت 1402
نویسنده:امیر علی رستمیان

sass چیست ؟ کاربرد های sass

sass چیست ؟ کاربرد های sass

هدف وبلاگ

در این وبلاگ از شرکت برنامه نویسی وارنا به بررسی اینکه sass چیست و چه کاربرد هایی دارد خواهیم پرداخت با ما در این وبلاگ آموزشی همراه باشید

مطالعه کنید : استایل دادن درختی در sass . nesting در sass

مطالعه کنید : تفاوت sass با scss چیست؟

معرفی sass

sass چیست ؟  کاربرد های sass

اینکه sass چیست و چه کاربرد هایی دارد رو به شما در این وبلاگ توضیح خواهیم داد .
افرادی که برنامه نویسی را تازه شروع کرده اند ممکن است که با اصطلاح sass آشنا باشند و اسمش را شنیده باشند ، اما با این موضوعات که واقعا sass چیست؟ ، چه کاربرد هایی دارد و باید چه طمانی از آن استفاده کنند آشنایی لازم را نداشته باشند. به طور خلاصه اگر بخواهیم توضیح بدهیم در واقع sass یک پیش پردازشگر css است که ویژگی های منحصر به فردی مانند متغیر ها ، قوانین تو در تو و میکس ها را به زبان نشانه گذاری css اضافه میکند.
هدف در استفاده از sass این است که ما بتوانیم ساده تر و کامل تر (کارآمد تر) کد نویسی را انجام دهیم

مطالعه کنید :

پیش پردازنده css چیست ؟

sass چیست ؟ کاربرد های sass

منظور از پیش پردازنده css یک زبان بربنامه نویسی است که css را با اجازه دادن به برنامه نویسان و توسعه دهندگان برای نوشتن کد های برنامه نویسی به یک زبان و در ادمه کامپایل آن در css گسترش میدهد .
اما این توضیح چه معنی ای دارد ؟ معنی این توضیح این است که در واقع شما میتوانید با استفاده از sass و اضافه کردن آن به پروژه خود کد های css خود را گسترش دهید ، از امکانات جدید در قالب css استفاده کنید که قبلا وجود نداشت و همچنین تعداد خط کمتری کد نویسی کنید برای همین موارد بود که گفتیم شما با استفاده از sass میتوانید ساده تر و کارآمد تر کد نویسی کنید . با توجه به امکاناتی که sass در اختیار شما قرار میدهید و شما میتوانید در کد نویسی خود از آن ها استفاده کنید باعث شده که sass تبدیل به کاربردی ترین و محبوب ترین پیش پردازشگز در حال حاظر تبدیل شود البته پیش پردازشگر های دیگری نیز وجود دارند مانند Less و Stylus که آن ها نیز قابلیت هایی دارند اما نمیتوانند مانند Sass عمل کنند برای همین برنامه نویسان برای تکمیل کردن کد نویسی خود از sass استفاده میکنند .
قبل از اینکه بیشتر راجب sass و ویژگی های آن صحبت کنیم ، بهتر است که چکیده ای از مباحثی که تا به این جای آموزش بیان کردیم را بازگو کنیم ما با اینکه sass چیست آشنا شدیم و فهمیدیم که sass یک پیش پردازشگر است که به برنامه نویسان این اجازه را میدهد که در بستر css بتوانند ساده تر و کارآمد تر کد نویسی کنند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که اگر برنامه نویسی تازه کار هستید باید ابتدا به برنامه نویسی با css به تسلط کامل برسید و بعد به سمت کار به sass بروید چرا که اگر با اصول برنامه نویسی css آشنا نباشید نمیتوانید به درستی از میانبر ها و ویژگی هایی که sass در اختیار شما قرار میدهد استفاده کنید.

کاربرد های sass

sass چیست ؟ کاربرد های sass

با اطمینان کامل به شما میگوییم که sass بهترین افزونه css است که شما میتوانید از آن استفاده کنید پس بهتر از به سمت دیگر پیش پردازنده ها نروید چرا که وقت طلف کردن است . sass مخفف عبارت 'Syntactically Awesome style sheets' میباشد که میتوان گفت یک برنامه افزودنی به css است که به شما قابلیت استفاده از امکاناتی نظیر : قوانین تو در تو ، متغیر ها ، واردات درون خطی ، میکس ها و استایل درختی را میدهد علاوه بر این موارد به شما در سازماندهی کد هایی که نوشتید هم کمک میکند تا بنوانید سریع تر استایل شیت وارد کنید. استفاده از sass آسان است چرا که با تمامی نسخه های css سازگار است و شما فقط باید Ruby را قبل از نصب sass نصب کرده باشید پس پیچیدگی زیادی برای استفاده از sass وجود نخواهد داشت . برای اینکه بدانید چطور میتوانید sass برای پروژه های برنامه نویسی خود نصب کنید میتوانید وبلاگ آموزش نصب sass را در وبلاگ آموزشی ای که در زیر به صورت لینک آورده ایم را بخوانید

مطالعه کنید : آموزش نصب sass