مشاوره رایگان

دسته بندی:آموزش برنامه نویسی
تاریخ انتشار:دوشنبه 25 دی 1402
نویسنده:مهدی جام گوهری

برنامه نویسی بک اند (Back End) چیست ؟

برنامه نویسان حوزه وب به دو دسته فرانت اند کار و بک اند کار تقسیم میشوند . اگر شما به تازگی به این حرفه علافه مند شدید ، طبیعتا اطلاعاتی راجع به هیچ چیز ندارید . برای اینکه شما با این موضوعات آشنا شوید به خواندن این وبلاگ آموزشی از شرکت برنامه نویسی وارنا دعوتتان میکنیم . ما کامل شما را با مفهوم بک اند (Back End) آشنایتان میکنیم و تفاوت آنرا با فرانت اند به طور کامل بیان میکنیم .

مطالعه کنید :فرانت اند چیست؟


Back End
backend

بک اند چیست؟

Back End ، به قسمتی از وب سایت گویند که کاربر اجازه و توانایی دیدن آنرا ندارد . به اصطلاح دیگر بک اند وظیفه کنترل یک سایت و هندل کردن منطق سایت را دارا میباشد . این قسمت به دلیل اینکه ساختمان اصلی و مرکزی یک سایت میباشد کاربر اجازه دسترسی به آن را به دلایل امنیتی ندارد . وظیفه برنامه نویس بک اند این است که اطلاعات و واکنش های مرتبط با فعالیت کاربر را پردازش کند .

Back End
حوزه برنامه نویسی بک اند

تفاوت Front End و Back End چیست ؟

سایت های مختلف از دو بخش فرانت و بک تشکیل شده اند . همانطور که از معنی این دو کلمه که جلو و پشت معنی میدهند پیداست کاربرد این دو حوزه هم به همین صورت است . به عبارت دیگر یک برنامه نویس فرانت و کلا حوزه فرانت اند وظیفه ساخت و توسعه ظاهر و جزییات یک سایت را به عهده دارد و برنامه نویس بک اند وظیفه توسعه پشت پرده و چگونگی فعالیت یک سایت را به عهده دارد یعنی مغز یک سایت را تولید میکنند

Back End
تفاوت بک اند و فرانت اند

زبان های لازم برای برنامه نویسی بک اند

برنامه نویسان این حوزه به مانند دیگر برنامه نویسان حوزه های دیگر باید با زبان ها و تکنولوژی های حوزشان تسلط کامل را داشته باشند و بعضی از زبان هایی که میتوان با آنها در بخش بک اند فعالیت کرد به صورت زیر است :

  • 1- زبان برنامه نویسی Java
  • این زبان برنامه نویسی یکی از زبان های قدیمی اما محبوب میباشد که بسیار زیاد از آن استفاده میشود . از این زبان میتوان برای توسعه وب سایت ها ، توسعه برنامه های اندروید ، شبکه سازی ، اتصال به بانک اطلاعات و ... استفاده کرد .


    Back End
    Java

  • 2- زبان برنامه نویسی c#
  • این زبان از خانواده زبان c میباشد و یک زبان شی گراست که توسط شرکت ماکروسافت طراحی شده است . از این زبان برای توسعه برنامه های دسکتاپ و موبایل ، ساخت بازی و... استفاده میشود و شرکت های بزرگی نیز از این زبان محبوب استفاده میکنند .


    Back End
    C#

  • 3- زبان برنامه نویسی Python
  • این زبان پر کاربرد ترین و پراستفاده ترین زبان دنیاست و یک زبان بسیار قوی و داراری محبوبیت بسیار زیاد میباشد. این زبان به دلیل قوی بودن و آسانی یادگیری یکی از مجبوب ترین زبان های دنیاست و تقریبا در همه جا قابل استفاده است. از بهترین انتخاب ها برای یادگیری اولیه برنامه نویسی این زبان است . کاربرد های این زبان را نمیتوان بر شمرد به این دلیل که بسیار پرکاربرد است و شرکت های بسیار زیادی از آن استفاده میکنند.


    Back End
    Python

  • 4- زبان برنامه نویسی PHP
  • این زبان نیز به مانند پایتون از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و این طور میتوان گفت بیشتر بک اند سایت ها توسط این زبان توسعه داده میشود . این زبان در ابتدا چیز های زیادی برای ارائه نداشت اما به مرور امکانات زیادی به آن افزوده شد و امروزه از جامعه خوبی نیز برخوردار میباشد .


    Back End
    PHP

  • 5- زبان برنامه نویسی SQL
  • برنامه نویسان بک اند باید توانایی کار با دیتابیس ها را داشته باشند و این زبان به منظور ایجاد پایگاه داده ها ودسترسی به اطلاعات ایجاد شده است . این زبان معمولا انتخاب اول برنامه نویسان برای کار با پایگاه داده میباشد و صد در صد باید تسلط خوبی نیز به آن داشته باشند.

نکته : به غیر از این زبان ها که یک برنامه نویس بک اند باید به یکی از آنها مسلط باشد باید توانایی کار با دیتابیس هایی مثل MySQL و MogoDB داشته باشد


Back End
SQL

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم که امروزه حوزه های مختلف برنامه نویسی در حال رشد و بزرگ شدن جامعه برنامه نویسی میباشد و مفتخریم که بگوییم که شرکت ما یعنی شرکت برنامه نویسی وارنا در حوزه آموزش و یادگیری برنامه نویسی شما میتواند بهترین کمک را بکند . شما میتوانید از ویژگی های دوره های ما یعنی آموزش اصولی و هدفمند ، استخدام و پشتیبانی 24 ساعته بهره مند شوید . شما فقط کافیست برای یادگیری برنامه نویسی اقدام کنید تا ما شما را در این راه به بهترین شکل ممکن همراهی کنیم .