مشاوره رایگان

دسته بندی:تحلیلی
تاریخ انتشار:شنبه 27 اسفند 1401
نویسنده:مرتضی رستمیان

چگونه بدون سابقه کار برنامه نویس شویم؟

در دنیای امروز که خیلی از مشاغل سنتی ، رو به نابودی قدم برداشته اند و دستگاه های هوشمند و ماشینی جایگزین آنها شده اند ، شغل برنامه نویسی روز به روز در حال رشد و پیشرفت بیشترمیباشد به طوری که افراد زیادی را به خود علاقه مند کرده. افرادی که خواهان پا گذاشتن در مسیر برنامه نویسی و تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای و البته کسب درآمد از آن میباشند اما به دلیل عدم اطلاعات کافی و همچنین نداشتن سابقه کار ، متاسفانه هر چه میزنند به در بسته میخورند. ما در این مقاله از شرکت برنامه نویسی وارنا قصد داریم به تحلیل و توصیف مسیر رسیدن به شغل برنامه نویسی بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا باید برنامه نویس شویم؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا چرا باید شغل برنامه نویسی را انتخاب کنیم؟ مگر چه تفاوتی بین برنامه نویسی و شغل های دیگر وجود دارد؟ پاسخش کاملا واضح است! در دنیای امروز که امنیت شغلی و درامد مناسب داشتن ، جزو دغدغه های مهم هر فردی به شمار میرود، وضعیت اقتصادی نه چندان مناسب و کاهش اشتغال زایی باعث بیکاری افراد زیادی شده است. پس باید به دنبال مشاغلی رفت که در کنار درامد قابل قبول برای گذران زندگی ، از نظر امنیت شغلی نیز کاملا مطمئن باشند و به ما تضمین بدهند که برای مدت طولانی و یا حتی تا آخر عمرمان ، میتوانیم آن شغل را داشته باشیم ! اگر به جداول رتبه بندی شده و نمودار های شغلی که توسط منابع مختلف منتشر میشود نگاهی بیندازید ، قطعا چشمتان به شغل برنامه نویسی هم خورده که همیشه جزو 10 شغل پردرامد و آینده دار و حتی در بعضی موارد جزو 5 شغل برتر معرفی میشود. حال سوالی که مطرح میشود اینست که چرا جایگاه بالا و آینده داری را برای برنامه نویسی متصور میشوند؟ برای یافتن پاسخ این سوال ، کافیست به زندگی روزمره ی خود نگاهی بیندازید و با 10 ، 15 سال پیش مقایسه کنید. عصر تکنولوژی که در آن به وفور میتوان دستگاه های دیجیتالی را پیدا کرد. دستگاه های هوشمندی که به وسیله ی اینترنت به یکدیگر متصل میشوند و نقش غیر قابل انکاری در زندگی هر فرد ایفا میکنند.از موبایل های هوشمند گرفته که با استفاده از آنها تماس برقرار میکنیم ، عکس و ویدیو میگیریم ، بازی میکنیم ، موسیقی گوش میدیم و غیره تا دستگاه های دیجیتالی مثل دستگاه های خودپرداز ، دستگاه ثبت ورود و خروج کارمندان و ... همه و همه با استفاده از نرم افزار های برنامه نویسی شده کار میکنند. نرم افزارهایی که توسط برنامه نویسان توسعه داده شده. افزایش میزان سرمایه گذاری بر روی شرکت های برنامه نویسی نیز خود گواه بر این حقیقت است که دنیای امروز و آینده متعلق به برنامه نویسان میباشد.

   چرا باید برنامه نویس شویم؟  چرا باید برنامه نویس شویم؟

برای شروع یادگیری برنامه نویسی چه کار کنیم؟

پس از اینکه از وضعیت مناسب و در حال رشد حوزه ی برنامه نویسی مطلع شدیم ، باید به دنبال بهترین راه برای ورود به این حوزه باشیم. خوشبختانه تنوع گرایش های شغلی در برنامه نویسی به شدت بالاست و میتوان گفت تمام سلایق را پوشش میدهد. بد نیست نگاهی داشته باشیم به لیست مهم ترین گرایش های شغلی در این حوزه:

  • 1- توسعه دهنده و مهندس نرم افزار ( Software Engineer Developer )
  • 2- توسعه دهنده فرانت اند ( Front-End Developer)
  • 3- توسعه دهنده بک اند ( Back-End Developer)
  • 4- توسعه دهنده فول استک ( Full-Stack Developer)
  • 5- معمار نرم افزار ) ( Software Architect
  • 6- توسعه دهنده بازی های ویدئویی ( Game Developer )
  • 7- مهندس پایگاه داده (Database Engineer )
  • 8- توسعه دهنده اپلیکیشن موبایل ( mobile Application Developer )
  • 9- کارشناس پایگاه داده ( Data Base Administrator )
  • 10- طراح UI/UX ( UI/UX Designer )

شروع کسب و کار آنلاین در اصفهان شروع کسب و کار انلاین در اصفهان

انتخاب مناسب ترین گرایش برنامه نویسی بر حسب علاقه و استعداد

پس در قدم اول باید مسیر شغلی مناسب را انتخاب کنید. اگر علاقه مند به بازی های ویدئویی هستید ، به سمت طراحی بازی و توسعه ی آن بروید. اگر اهل حل مسائل پیچیده ی ریاضی و الگوریتم های سنگین هستید ، گرایش برنامه نویسی بک اند برای شما مناسب میباشد. اگر خلاقیت و هوش بصری بالایی دارید و تعامل با کاربر برایتان لذت بخش میباشد ، گرایش برنامه نویسی فرانت اندبرای شماست. اگر ترجیح میدهید اپلیکیشن های گوشی های هوشمند را توسعه دهید ، گرایش برنامه نویسی اپلیکیشن یک شغل رویایی برای شما خواهد بود. مهم اینست که قبل از شروع به آموزش دیدن و کسب مهارت و تجربه ، مسیر درست را انتخاب کرده باشیم چون طبیعتا هیچکس دلش نمیخواهد در میانه ی راه دلسرد بشود و به فکر شغل دیگری بیوفتد.

انتخاب بستر مناسب برنامه نویسی

پس از انتخاب گرایش مناسب به سراغ انتخاب بستر مناسب برای توسعه ی نرم افزار های خود میرویم. عمدتا بستر های برنامه نویسی را میتوان به 3 دسته تقسیم کرد که در ادامه به بررسی هر یک میپردازیم:

  • برنامه نویسی دسکتاپ

    بسیاری از وظایف مهم در زندگی هر فردی ، بر عهده ی نرم افزار های دسکتاپ میباشد. دیگر کسی نیست که از اهمیت و کاربرد نرم افزار هایی مانند فتوشاپ و آفیسمطلع نباشد . اگر علاقه مند به توسعه ی نرم افزار بر بستر سیستم عامل های مختلف از جمله ویندوز و مک هستید ، به دنبال بستر دسکتاپ بروید.

  • برنامه نویسی تحت وب

    زندگی یعنی آنلاین بودن” ! این عبارتی است که هر روز بیشتر از روز قبل ، معنا و مفهوم پیدا میکند. به روز بودن ، به خواسته ی اکثریت افراد جامعه تبدیل شده است و این امر با استفاده از اینترنت امکان پذیر است. طراحی وبسایت و سامانه های آنلاین ، مهم ترین بخش برنامه نویسی تحت وب را شامل میشود که سالانه علاقه مندان زیادی را به سمت خودش جذب میکند.

  • برنامه نویسی موبایل

    همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد تلفن های هوشمند به مانند یک عضو بدن انسان تبدیل شده اند و زندگی بدون آنها غیر ممکن به نظر میرسد و روز به روز شاهد افزایش تعداد اپلیکیشن های موبایل هستیم. عمده گرایش های برنامه نویسی تحت بستر موبایل مربوط به اپلیکیشن ها و وبسایت های واکنش گرا میباشد که در صورت علاقه مندی به تلفن های هوشمند ، میتوانید در این بستر به توسعه ی نرم افزار بپردازید.

 انتخاب بستر مناسب برنامه نویسی (دسکتاپ، تحت وب، موبایل( انتخاب بستر مناسب برنامه نویسی

منابع اموزش برنامه نویسی

عمده منابع آموزشی به 2 دسته ی کتاب ها و دوره های آموزشی ویدئویی تقسیم میشوند. برای مثال برای آموزش برنامه نویسی JavaScript میتوان به سری کتاب های You Don’t know Js اشاره کرد. اما باید توجه داشت که حوزه ی برنامه نویسی روز به روز در حال تکامل و پیشرفت میباشد و کتاب های آموزشی نمیتوانند همیشه به روز ترین مطالب را به هنرجویان ارائه بدهند. پس بهتر است به سراغ دوره های آموزشی آنلاین بروید که یا رایگان هستند مثل دوره های آموزشی موجود در وبسایت یوتیوب و یا دوره های پولی که امروزه برای تمام زبان های برنامه نویسی به وفور یافت میشوند. همچنین ما نیز در شرکت برنامه نویسی وارنا ، دوره ی جامع آموزشی Html , Css و دوره ی جامع آموزشی Tailwind , Sass و دوره ی 0 تا 100 جاوااسکریپت برای هنرجویانی که قصد ورود به مسیر برنامه نویسی فرانت اند دارند را تهیه کردیم که به جرئت میتوان گفت یکی از بهترین دوره های اموزش برنامه نویسی به زبان فارسی میباشد.

برنامه نویس ها چقدر درآمد دارند ؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که یکی از دلایل علاقه مند شدن اکثر افراد به حوزه ی برنامه نویسی ، درآمد مناسب و قابل قبول آن میباشد. در دیگر مقاله ی شرکت برنامه نویسی وارنا تحت عنوان " درامد شرکت های برنامه نویسی در دنیا "به تحلیل کامل میزان درآمد برنامه نویسی در سطوح مختلف مهارتی پرداختیم که میتوانید مطالعه بفرمایید. به طور کلی میتوان گفت که تعداد برنامه نویسان زیاد میباشد اما برنامه نویس متخصص که از پس هر پروژه ای بربیاید بسیار کم است و در صورتی که بتوانید به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شوید ، انتظار یک درآمد خیلی خوب از این طریق را داشته باشید.

برنامه نویس ها چقدر درآمد دارند ؟ برنامه نویس ها چقدر درآمد دارند ؟

آیا برنامه نویسی شغل آینده داری است؟

آیا برنامه نویسی شغل آینده داری است؟ دیگر ویژگی مهم برنامه نویسی که به آن اشاره کردیم ، امنیت شغلی بالای آن میباشد .فقط با یک جستجوی ساده در سایت های کاریابی ، با حجم زیادی از آگهی های استخدام برنامه نویس مواجه خواهید شد که این امر ، نوید آینده ای روشن برای این حوزه ی شغلی رو میدهد. بزارید آب پاکی را روی دستتان بریزم ! اگر یک برنامه نویس حرفه ای باشید و تخصص و تجربه ی بالایی داشته باشید ، نه تنها هرگز بدون کار نخواهید بود بلکه شرکت های مختلف برای استخدام شما سر و دست خواهند شکاند !

 آیا برنامه نویسی شغل آینده داری است؟ آیا برنامه نویسی شغل آینده داری است؟

سخن پایانی

برنامه نویسی بر خلاف خیلی از مشاغل ، نیاز به آموزش و کسب مهارت حضوری ندارد و همچنین میتوان با حداقل امکانات در این حوزه مشغول به کار شد. امکان دورکاری در این حوزه ی شغلی به شما این امکان را میدهد که در خانه ، تجربه و سابقه کار خودتان را افزایش بدهید بدون اینکه نیاز باشد در شرکت های برنامه نویسی حضور پیدا کنید.پس اگر علاقه مند به برنامه نویسی هستید ، معطل نکنید و طبق نقشه راه گفته شده در این مقاله ، به سرعت پله های ترقی را طی کنید و در آینده ای نه چندان دور تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای شوید و از شغلتان نهایت لذت را ببرید.