مشاوره رایگان

دسته بندی:رزومه ساز آنلاین
تاریخ انتشار:سه شنبه 22 آذر 1401
نویسنده:مرتضی رستمیان

6 قانون جهانی برای رزومه نویسی

6 قانون جهانی برای رزومه نویسیهدف وبلاگ

در این وبلاگ از گروه برنامه نویسی وارنا میخواهیم بررسی کنیم که جایگاه رزومه در جهان به چه صورت است و روند استخدامی های حال حاظر با توجه به تکنولوژی های ایجاد شده به چه شکلی انجام میشود.

مطالعه کنید : رزومه10 نکته مهم برای نوشتن رزومه کاری

مطالبی که در این وبلاگ میخوانید

*مقدمه ای بر رزومه *6 نکته جهانی در رزومه *چطور یک رزومه را بنویسیم *ویژگی های ظاهری یک رزومهمقدمه ای بر رزومه

رزومه کاریبرای مدیران استخدامی پرمشغله، رزومه شما تصویری از حرفه شما ارائه می دهد و اغلب عامل تعیین کننده ای است که آیا شما مصاحبه می کنید یا خیر. اگر جستجوی کار یک سفر است، یک رزومه درخشان پاسپورت شماست. اصول اساسی رزومه‌نویسی برای نسل‌ها ثابت مانده‌اند، اما فناوری‌های در حال تکامل به این معنی است که جنبه‌های بیشتری از فرآیندهای درخواست و استخدام به صورت آنلاین از همیشه انجام می‌شود. با به‌روز ماندن با بهترین شیوه‌های فعلی، بهتر می‌توانید رزومه خود را به کار بگیرید. این یعنی اگر از شیوه های نوین برای نمایش رزومه خود استفاده کنید میتوانید تاثیر گذاری آن را بیشتر کنید و افراد برای بررسی رزومه شما بیشتر وقت بزارن و در نتیجه شما میتوانید کار مورد نظر خود را دریافت کنید.در این وبلاگ حتما بهترین شیوه را با توجه به این 6 نکته جهانی به شما خواهیم گفت.

مطالعه کنید : رزومه برای استخدام

6 نکته جهانی در رزومه

نکات مهم رزومهبیایید بررسی کنیم که این 6 نکته چه نکاتی هستند و شما در هنگام ایجاد و به روز رسانی رزومه خود باید آن ها را رعایت کنید


1. تمام اصول اولیه را پوشش دهد


2. رزومه های دیگر را برای الهام گرفتن کاوش کنید


3. تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید


4.هر زمان که ممکن است دستاوردهای خود را کمی کنید


5.از کلمات کلیدی که کارفرمایان در شرح شغل خود استفاده می کنند ، استفاده کنید


6. چندین بار تصحیح کنید تا اشتباهات تایپی و املایی را پیدا کنید



هر یک از موارد ذکر شده نکاتی رو شامل میشوند که در ادامه توضیح خواهیم داد خهر یک از این موارد به چه شکلی در رزومه شما تاثیر گذار خواهند بود.چطور یک رزومه را بنویسیم

چطور یک رزومه بنویسیمنکاتی که در پاراگراف قبل به صورت تیتر وار به آن ها اشاره کریم هر یک نکاتی هستند که میتوانید در هر حالتی از آن ها استفاده کنید اما بهتر است که رزومه شما طوری نوشته شود که برای فردی که قرار است آن را مطالعه کند به ساده ترین شکل ممکن آن را مطالعه کند. به همین دلیل نحوه طراحی یک رزومه از اهمیت زیادی برخورداره دقیقا میشه گفت به همان اندازه که محتوای کامل و حرفه ای برای داخل رزومه خودتون نیاز دارید به یک ظاهر عالی با ویژگی های منحصر به فرد نیز نیاز دارید در رابطه با ظاهری که یک رزومه باید داشته باشه بعد از بررسی 6 نکته ای که عنوان کردیم با هم صحبت میکنیم .


1. تمام اصول اولیه را پوشش دهید :



هدف شما از ایجا و طراحی رزومه اینه که شما بتونید مهارت ها و توانایی های خودتون رو به بهترین شکل نمایش بدید تا بتونید در شغلی که میخوایید استخدام بشید و یا یک کار رو تحویل بگیرید برای این کار شما روش های زیادی دارید و میتونید به شکل های مختلفی رزومه خودتون رو نشون بدید اما در همه آن روش ها شما نیاز به یکی سری اطلاعات که باید در رزومه خودتون اونارو بیان کنید.



اگر شما در کاری تخصص دارید پس یا یک مدرک تحصیلی برای آن دریافت کرده اید و یا دوره های مختلفی رو گذرانده اید و مدارک متنوعی در زمینه ای که آموزش دیده اید بدست آورده اید ، لازم به ذکر است که لازم نیست تمام این مدارک را در رزومه خود بیان کنید برای همین باید بررسی کنید که وقتی برای یک شرکت رزومه ای رو ارسال میکنید در چه زمینه ای است و فقط مدارک تحصیلی ای که در اون زمینه بدست آورده اید رو در رزومه خودتون بیارید.



در زمینه دست آورد ها نیز باید به این صورت عمل کنید اگر شما میخواید در زمینه برنامه نویسی در بخش فرانت اند یک شرکت استخدام بشید نیازی به بیان اینکه توانسته اید یک مدار الکتریکی طراحی کنید نیست بلکه به دست آوردهایی اشاره کنید که در اون زمینه بدست آورده اید مثلا اگر فرانت یک سایت را طراحی کرده ایn را بیان کنید.



اطلاعات پایه را دقیق بیان کنید مثل نام و نام خانوادگی / آدرس محل سکونت / شماره های تماس ثابت و همراه / ایمل / آدرس شبکات اجتماعی و... این اطلاعات کمی حساس هستند و برای اینکه این اطلاعات پخش نشوند شما میتونید در یک نسخه از رزومه ای که میخواهید برای یک شرکت ارسال کنید این اطلاعات را درش قرار بدید تا همه به اون اطلاعات دسترسی نداشته باشند.



استفاده دقیق از کلمات به این صورت که اگر در یک بخش تخصص دارید آن را به شکل درستی بیان کنید و اگر تخصص کافی را ندارید طوری توضیح ندهید که شک و شبه ایجاد کند مثلا اگر ه بخش UI , UX تسلط کامل دارید بگید مسلط به UI , UX به جای استفاده از جمله آشنایی با UI , UX . این نحوه بیان در فردی که قرار است به رزومه شما زیر ثانیه نگاهی بیندازد بسیار مهم است .


2. رزومه های دیگر را برای الهام گرفتن کاوش کنید :



در حالت کلی شما برای انجام کار هایی که تا به امروز تجربه ای در آن ها نداشته اید نیاز دارید که از تجربه دیگران استفاده کنید این در رابطه با رزومه هم صادق است که اگر شما تا به امروز در زمینه طراحی رزومه فعالیت نداشته اید بهتره که رزومه هایی رو که دیگران طراحی کردن رو ببینید و از آن ها ایده هایی بگیرید که بتوانید رزومه ای قوی در حوزه کاری خودتون بسازید این به شما کمک میکند تا بتوانید محتوایی عالی بسازید شما حتی میتونید با توجه به شغلی که میخواهید درخواست بدید ، بررسی کنید که سایر افراد برای این شغل چه رزومه هایی رو ارائه دادن همچنین برای اینکه ممکنه در یک سری موارد به صورت عملی تجربه کافی ندارید رزومه خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید به صورت مناسب توضیحات رو ارائه بدید . سایت هایی در گوگل وجود دارند که نمونه هایی از رزومه های افراد رو در خودشون دارند و در دسته بندی های خاصی آن ها را قرار داده اند سایت گروه برنامه نویسی وارنا نیز به همین شکل است و نمونه رزومه هایی زیادی را در خود قرار داده شما میتوانید از قالب هایی که در سایت قرار دارند ایده هایی برای پیاده سازی رزومه خود برداشت کنید .


3. تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید :



اول از همه این نکته را در نظر بگیرید که آگهی ای که برای استخدام در آن اقدام میکنید به چه مواردی برای استخدام کارمند جدید اشاره کرده و طبق مواردی که در آن آگهی اشاره شده است نیازه که از توانایی ها و فعالیت ها و دست آورد های خود صحبت کنید و حتی در این مورد هم نباید توضیحات زیادی بدید به مثال زیر دقت کنید :



صحبت زیاد : با تخصص در زمینه تحلیل داده موفق به بررسی هزینه های جاری نسبت به نیاز های شرکت شده و توانستم فرمی ارائه بدهم که هزینه ها را تا 20 درصد کاهش بدم.



صحبت مختصر : با یک فرمول هزینه های جاری شرکت 20 درصد کاهش پیدا کرد.



با توجه به این رزومه شما حداکثر باید دو page یا صفحه باشد نیاز دارید که بهترین اطلاعات را در آن تنظیم کنید پس باید بهترین مطالب را انتخاب کنید در حالی که کاربردی ترین موارد نیز باشند.


مطالعه کنید : نحوه رزومه نویسی

4.هر زمان که ممکن است دستاوردهای خود را کمی کنید :



دست آورد ها و نمونه های کاری ای که انجام داده اید را به صورت عددی بیان کنید یعنی اگر تجربیات شما در 20 پروژه بوده میتونید با استفاده یک آیکن که به این عنوان ارتباط داشته باشد انتخاب کنبد و در زیر آن آیکن یک تیتر تحت عنوان تجربیات کاری یا ... قرار بدهید و در زیر آن تیتر عدد 20 را قرار بدهید . این سبک نمایش باعث میشود که کارفرمای شما با رزومه شما ارتباط بیشتری برقرار کند البته برای انجام این نحوه نمایش باید نمونه کار ها یا فعالیت های زیادی داشته باشید تا بتوانید عدد بزرگی در آن قرار بدهید .



5.از کلمات کلیدی که کارفرمایان در شرح شغل خود استفاده می کنند ، استفاده کنید : کلمات کلیدی منظور عبارت هایی هستند که در اون صنعت استفاده میشن مثلا اگر شما وقتی میخواهید در یک شرکت برنامه نویسی استخدام بشید و شروع به فعالیت کنید باید به اصطلاحاتی اشاره کنید که کارفرما احساس کند شما یک فرد منسب برای عنوانی که میخواهند هستید . پس محتوای رزومه خود را به شکلی بنویسید که بتوانید دانش خود را نمایش بدهید مثلا اگر یک برنامه نویس در قسمت back-end هستید از عبارت های دیتا بیس ، کوکی ، api ، سرور و... استفاده کنید .


مطالعه کنید : استفاده از فعل های متفاوت برای قدرتمند کردن رزومه

6. چندین بار تصحیح کنید تا اشتباهات تایپی و املایی را پیدا کنید :



بیشتر کارفرمایان دقت و محتوای رزومه شما براشون مهمه به همین دلیل اگر در رزومه شما با وجود درج اطلاعات بسیار ارزشمند وقتی که به یک غلط املایی میرسن ممکنه در نظرشون ارزش رزومه شما کم بشه یا حتی دیگه ادامه اون رو مطالعه نکنند بنابر این اگر میخواهید رزومه ای داشته باشید که از هر نظر عالی باشه به متن نوشتاری خودتون دقت کنید و چندبار از اول مطالعش کنید تا در رزومه شما غلط املایی یا نگارشی وجود نداشته باشه میتونید برای اطمینان بیشتر رزومه نهایی خودتون رو به شخص سومی بدید تا اون رو مطالعه کنه و نظرش رو از جهات مختلف بپرسید .ویژگی های ظاهری یک رزومه

رزومه کاریدر یک رزومه باید نحوه اولویت هایی که برای شما مطرح است رو مشخص کنید به این شکل که تصمیم بگیرید در ابتدا باید چه محتوایی را به کارفرما نمایش بدهید اما بهترین چنینشی که میتونید در نظر بگیرید اینه که بامعرفی خودتون با اطلاعات پایه شروع کنید و در قسمت دوم یک بیوگرافی کوتاه از خودتون رو داشته باشید . در قسمت سوم باید به بررسی دست آوردهایی که داشتید بپردازید و به مواردی اشاره کنید که برای کارفرمای شما مهم خواهد بود و این طبق محتوای آگهی استخدام خواهد بوددر قسمت بعدی نمونه کار ها رو به صورت کمی و کیفی نمایش بدهید یعنی هم عدد نمونه های کاری و هم نوع نمونه های کاری با استفاده از تصاویر و ویدیو ، اما سوالی که مطرح میشود این است که آیا میشود در رزومه هم عکس و ویدیو قرار داد ؟



بله ، اگر شما رزومه خودتون رو در قالب یک سایت قرار بدید و اون رو معرفی کنید میتونید با توجه به امکاناتی که یک سایت داره در رزومه خودتون محتواهایی به صورت عکس یا ویدیو قرار بدید به این شکل میتونید خودتون رو بهتر معرفی کنید .مطالعه کنید : سایت شخصی چیست؟آشنایی با امکانات سایت شخصی

در واقع شما به این شکل به قابلیت های بیشتری برای معرفی خودتون از طریق رزومه خواهید داشت یعنی میتونید نسبت به بقیه افرادی که در این حوزه داوطلب بودند پیشی بگیرید و خودتون رو متمایز کنید با این کار میتونید حتی اعتبار خودتون رو هم بالا تر ببرید ، بالا رفتن اعتبار شما نزد کارفرما به این شکله که شما اگر رزومه خودتون رو با استفاده از یک سایت به او تحویل بدید براش ثابت میشه که علاوه بر این که فردی به روز و آینده نگر هستید براش ثابت میشه که شما نسبت به کاری که میخوایید انجام بدید تعهد دارید چون برای خودتون وقت بیشتری میگذارید میخواهید خودتون رو نشون بدید و ثابت کنید که میتونید کاری که برای اون رزومه ساختید رو به بهترین شکل انجام بدید.

مطالعه کنید : خرید وب سایت رزومه ای