مشاوره رایگان

دسته بندی:خدمات وب
تاریخ انتشار:سه شنبه 22 آذر 1401
نویسنده:مرتضی رستمیان

نحوه ارتباط با سرور

نحوه ارتباط با سرورهدف وبلاگ

گروه برنامه نویسی وارنا در این وبلاگ به این موضوع خواهد که به طور کلی مفهوم ارتباط و اتصال به سرور چیست؟ و همچنین آشنایی با کلیات وب سرور و همینطور نگاهی بر پروتکل های ارتباط با سرور و تفاوت های آن ها را مورد بررسی قرار میدهد . همینطور در وبلاگ های بعدی درمورد متد های ارتباط با سرور و پکیج های اتصال به سرور در ریکت آشنا خواهیم شد

مطالبی که در این وبلاگ میخوانید

1. مفهوم کلی ارتباط با سرور



2. دلیل ارتباط با سرور



3.معرفی وب سرور



4.معرفی HTTPو HTTPS



5. تفاوت های HTTPو HTTPS



6.https چگونه به بهبود SEO کمک می‌کند؟مفهوم کلی ارتباط با سرور

فرض کنیم که می خواهیم صفحه اول سایت وارنا را باز کنیم. برای این منظور، آدرس sh-varna.irرا وارد مرورگر می کنیم. اکنون پس از زدن دکمه ی اینتر، آدرس صفحه درخواستی ما در قالب درخواستی از جنس HTTP به دست نرم افزاری تحت عنوان وب سرور می رسدکاری که نرم افزار وب سرور می بایست انجام دهد این است که دستور ما به منظور ارسال صفحه نخست وارنا را عملی سازد.

2. دلیل ارتباط با سرور

 دلیل ارتباط با سرورنرم افزار ها ، احتیاج دارند که بروزرسانی بشوند. اما نمی شود برای هر تغییر کوچکی در اطلاعات ، بياییم و یک نسخه دیگر وارد بازار کنیم. در واقع باید اطلاعات را از طریق یک وب سرور ، فراخوانی کرده و دریافت کنیم و سپس مقادیری رو به سرور بدهیم . سرور و هاست مکانی هستند در اینترنت برای ذخیره اطلاعات ، به عنوان مثال همین سایت وارنا ، بر روی یک سرور اطلاعات خودش ، شما و من رو ذخیره می کنه و در هنگام نیاز از اونها استفاده می کنه

3.معرفی وب سرور

معرفی وب سروربه طور خلاصه می توان گفت وب سرور برنامه ای است که مابین مرورگر کاربر و سایر نرم افزارهای نصب شده روی سرور ارتباط برقرار می سازد تا از طریق این ارتباط بتواند درخواست کاربر را عملی سازد.

4.معرفی HTTP و HTTPS

معرفی HTTPو HTTPSپروتکل http کوتاه شده عبارت Hyper Text Transfer Protocol است. این عبارت به معنای پروتکل انتقال ابر متنی است و وظیفه ارسال و دریافت داده‌ها بین کلاینت و سرور را بر عهده دارد.

HyperText Transfer Protocol Secure که به اختصار https نوشته می‌شود، در واقع یک نسخه رمزگذاری شده از http است که به عنوان پروتکل اصلی مورد استفاده برای انتقال داده‌ها از طریق شبکه جهانی وب شناخته می‌شود.

به طور کلی ارتباط میان یک کاربر از طریق مرورگر نصب شده روی سیستم عامل اش با یک وب سرور از طریق مفهومی تحت عنوان Request/Response صورت می گیرد. واژه Request به معنی "درخواست"، واژه Response به معنی "پاسخ" است. به طور خلاصه اگر بخواهیم که با یک سرور ارتباط برقرار سازیم می بایست دو کار صورت پذیرد: 1- در گام نخست درخواستی را برای سرور ارسال کنیم،2- و در گام بعد یک پاسخ از سمت سرور دریافت خواهیم کرد.

5. تفاوت های HTTP و HTTPS

5. تفاوت های HTTPو HTTPSعدم وجود امنیت کافی در بستر پروتکل http باعث شد گوگل در ژوئن ۲۰۱۷ تصمیم جدیدی بگیرد. طبق اعلام گوگل از آن تاریخ به بعد سایت‌هایی که پروتکل امن https را نداشتند، با برچسب Not Secure به معنای ناامن بودن کنار آدرس سایتشان، به کاربر نمایش داده می‌شدند. در مقابل سایت‌هایی که از بستر امن https استفاده کنند، هم در گوگل رتبه بهتری کسب خواهند کرد و هم در مرورگر با برچسب Secure یا امن به کاربر نمایش داده خواهند شد.

https از ارتباط بین مرورگر و سرور شما در برابر رهگیری و دستکاری مهاجمان محافظت می‌کند. این محرمانگی بالا، صداقت و احراز هویت باعث شده ترافیک ورودی سایت‌ها به بیش از زمانی باشد که کاربران از http استفاده می‌کردند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، گوگل کنار آدرس سایت‌هایی که از https استفاده می‌کنند، برچسب Secure قرار داده است. به همین دلیل هر وب‌سایتی که نماد قفل را در نوار آدرس نشان دهد، از https استفاده می‌کند.

6.https چگونه به بهبود SEO کمک می‌کند؟

https چگونه به بهبود SEO کمک می‌کند؟سیگنال رتبه‌بندی ساده‌تر

امنیت و حریم خصوصی بهتر

حفظ اطلاعات ارجاع

استفاده از پروتکل‌های مدرن برای افزایش امنیت و سرعت سایت