مشاوره رایگان

دسته بندی:طراحی سایت
تاریخ انتشار:دوشنبه 18 اردیبهشت 1402
نویسنده:امیر علی رستمیان

انواع ای پی آدرس

انواع آی پی آدرس

هدف وبلاگ

در این وبلاگ از شرکت برنامه نویسی وارنا میخواهیم بررسی کنیم که انواع ای پی آدرس ها رو بررسی کنیم و ببینیم چه تفاوت هایی با هم دارن و از هر کدوم به چه شکلی استفاده میشه پس تا پایان وبلاگ با ما همراه باشید.

مطالعه کنید : آی پی من چند است ؟

نگاهی خلاصه وار به ای پی

نگاهی خلاصه وار به ای پی

اگر بخواهیم ای پی ادرس رو به صورت خلاصه وار توضیح بدیم باید بگیم برای اینکه به اینترنت وصل بشید نیاز دارید که یک کارت شناسایی داشته باشید که آدرس شمارو نشون بده وگرنه نمیتونید به شبکه اینترنت متصل بشید . این کارت که آدرس شمارو در خودش داره در واقع یک شماره منحصر به فرده که دستگاهی که میخواد به اینترنت وصل بشه بهش اختصاص داده میشه و ما به این شما های منحصر به فرد ای پی آدرس میگیم خب حالا این شماره چطور به شما داه میشه ؟ باید بدونید وقتی شما یک سرویس اینترنت تهیه میکنید این سرویس ممکنه به شکل های متفاوتی به شما داده بشه برای همین ممکنمه یا از طریق خط تلفن باشه9 یا به صورت ماهواره ای باشه و یک شرکتی این سرویس رو در اختیار شما قرار میده و همون شرکت هم برای اشتراک شما یک شماره تعیین میکنه که همون ای پی شما میشه .
حالا اینکه چرا به ای پی آدرس ها نیاز داریم رو میتونید در مقاله آی پی من چند ؟ بخونید اما ای پی آدرس ها انواع مخلتفی دارن

مطالعه کنید : اینترنت چیست؟

انواع ای پی آدرس ها

انواع ای پی آدرس ها

در بستر اینترنت برای ایجاد ارتباط های درست و صیحیح پروتکل هایی ایجاد شده اند تا بستری فراهم بشه که افراد بتونن با هم از طریق این شبکه ارتباط داشته باشن برای هم محتواهای مختلف رو ارسال کنند و فعالیت ها مختلفی رو از طریق این بستر انجام بدن برای انجام صحیح این فرآیند پروتکل هایی ایجاد شده که این بستر بر پایه این پروتکلها ساخته شده یکی از این پروتکل ها ، پروتکل ای پی آدرس است . ما با ای پی آدرس ها و دلیل وجود داشتنشون آشنایی داریم اما باید بهتون بگیم که این پروتکل دو نوع است یعنی ما دو نوع ای پی آدرس داریم
1. ای پی آدرس نسخه 4
2. ای پی آدرس نسخه 6
اینکه هر کدوم از این آی پی آدرس ها دارای چه ویژگی های هستند رو در ادمه با هم بررسی میکنیم .

ای پی نسخه 4

ای پی نسخه 4

هر یک از نسخه های ای پی آدرس ها ویژگی های متفاوتی دارند اما هر دو در یک ویژگی ثابت هستند اینکه هر دو ساخته میشوند خب یا توجه به اینکه شماره هستن مشخصه که از عدد ساخته میشن به عنوان مثال یک ای پی آدرس نسخه 4 میتواند به این صورت باشد (192.17.165.1) همانطور که مشخص است این نسخه ای پی از 4 قسمت تشکیل شده که بین هر گروه از اعداد یک دات قرار دارد خب ما یک شیوه برای نمایش داده ها داریم که بهش میگن نمایش دو دویی یعنی داده ها فقط از 0 و 1 تشکیل شده باشن خب هر یک از این اعداد 0 و 1 یک بیت هستن که اگر 8 تا 0 و 1 کنار هم تکرار بشن یعنی 8 بیت داده که برابر میشه با یک بایت . در ای پی های نسخه 4 ما 4 گروه عددی داریم که هر یک 8 بیت هستن و مجموعا میشن 32 بیت داده که میشه 4 بایت داده خب حالا چنتا نکته بزرگترین عددی که در یکی از این چهار گروه میتونه قرار بگیره 255 است یعنی این 0 و 1 ها طوری کنار هم قرار بگیرن که عدد 255 رو نشون بدن . مورد بعدی هم که باید بگیم راجب نحوه نمایش ای پی آدرس ها است به این سبک نمایشی که اعداد به صورت گروهی بین دات یا نقطه ها قرار میگیرن روش نمایش ده دهی نقطه دار میگن
اگر بخواهیم دقیق تر بررسی میکنیم میتونیم بگیم که هر یک از این آی پی آدرس های 32 بیتی خودشون شامل دو قسمت میشنم اولی پیشوند و دومی پسوند.دلیل ایجاد این بخش برای درست کردن روشی مناسب برای مسیریابی بوده قسمت اول که پیشوند بود شبکه ای که کامپیوتر بهش وصل میشه رو نشون میده یعنی Network و قسمتی که بهش پسوند میگن کامپیوتر منحصر به فرد رو روی شبکه نشون میده که اصطلاحا بهش میزبان شبکه میگن با توجه به این توضیحات یعنی به هر کامپیوتری که در شبکه وصل شده یک پیشوند و یک پسوند اختصاص داده شده.
طبق توضیحات ارائه شده بهاین نتیجه میرسیم که تمام کامپیوتر هایی که به شبکه وصل میشن داره آی پی های متفاوت هستن یعنی یا قسمت اولشون متفاوته یعنی پیشوند آی پی هایی که دارن که در این صورت یعنی به شبکه های مختلفی وصل شدن و اگر کامپیوتر ها به شبکه های واحدی وصل بشن قسمت دوم آی پی آدرس یعنی پسوند آن ها متفاوت خواهد بود.
اما همین ای پی آدرس نسخه 4 هم از کلاس های مختلفی ساخته شده که در قسمت بعدی بررسیش میکنیم

کلاس های ای پی نسخه 4

ای پی

خب حالا که با اصل ای پی نسخه 4 آشنا شدیم بیاید بررسی کنیم که ببینیم چه کلاس هایی داره . ما برای آی پی آدرس ها سه کلاس مختلف داریم که بر اسا اندازه های شبکه به ای پی آدرس ها برای شبکههای کوچک ، متوسط و بزرگ تقسیم میشن ما این کلاس هارو با حروف انگلیسی به قسمت A برای شبکه های بزرگ B برای شبکه های کوچیک و C برای شبکه ها کوچیک تقسیم میکنیم البته ما یک کلاس دیگه هم داریم که با D نمایشش میدیم برای شبکه ها چند گانه یعنی زمانی که برای چندین کامپیوتر دیتایی ارسال میشه همچنین کلاس E هم داریم که این کلاس برای جست و جو استفاده میشه اما ما چطور ای پی آدرس هارو به این دسته ها تقسیم میکنیم ؟ از کجا باید بفهمیم که یک آی پی آدرس نسخه 4 مربوط به کدام یک از این دسته هاست برای این کار فقط کافیه اولین 4 بیت از سمت چپ رو در نظر بگیریم این 4 بیت ابتدایی است که نوع دسته آی پی ها رو مشخصی میکنه .

ای پی آدرس

زمانی که DHCPسرورها به کامپیوتر هایی که به شبکه وصل میشن ای پی آدرس هایی رو اختصاص میدن سامانه این ای پی هارو به صورت توانی از 2 میسازه یعنی 2 و 4و 8 و 16 و الی آخر زمانی که یک DHCPسرور ای پی ای رو میسازه و به یک کامپیوتر که به شبکه متصل شده اختصاص میده این ای پی ادرس دارای 4 قسمت عددی بین دات ها بود و طبق استاندارد هایی که وجود داره از دو قسمت اول و آخر این دسته اعداد نمیشه استفاده کرد ولی سرور های سازنده ای پی آدرس ها از دو مجموعه وسط میتونن استفاده کنن تا به این سکل ای پی آدرس های کمتری ساخته بشن و جا داشته باشن که بتونن ای پی ادرس های بیشتری بسازن.

ای پی نسخه 6

ای پی نسخه 6

بیاید یک بخشی دوباره بررسی کنیم :(برای هر دستگاهی که اشتراک اینترنت تهیه میکنه و میخواد به اینترنت متصل بشه یک ای پی منحصر به فرد تعریف شده وبهش اختصاص داده شده تا با اون نشانی بتونه به اینترنت وصل بشه ) اما این نکته رو در نظر بگیرید که روز به روز تعداد افرادی که به اینترنت با دستگاه های مختلف متصل میشن رو به افزایشه و این یعنی بالاخره محدودیتی در تخصیص شماره های تعیین شده برای دستگاه های مختلف پیش میاد پس شرکتی که مسئول ساخت این شماره ها تحت عنوان ای پی آدرس بود یعنی شرکت Internet Engineering Task Force در سال 1995 تصمی گرفت که دسته ای جدید از ای پی هارو بسازه این دسته جدید که ای پی های نسخه 6 نام دارن به جای 32 بیت از 128 بیت ساخته شدن و این باعث میشه که بتونن شماره های بیشتری رو برای مشترکینی که میخوان به اینترنت وصل بشن بسازن
شرکتی که ای پی آدرس های نسخه 6 رو ساخت با انجام این کا هم تعداد ای پی آدرس هایی که میشه در لحظه ساخت رو افزایش داد و هم باعش شد روتر ها یعنی جدول های مسیریابی اینترنتی کوچیک تر بشن این نوع از ای پی ادرس ها در سیتم های جدید حتی سیتم عامل هایی مثل ویستا به طور کامل پشتیبانی میشود اما در سیتم ها خانگی و تجهیزات شبکه عادی هنوز امکان پشتیبانی از این نسخه وجود ندارد.

آی پی آدرس خصوصی

ای پی آدرس

خب ما گفتیم که روز به روز به تعداد کاربران برای متصل شدن به شبکه اینترنت افزوده میشه و برای اینکه تعداد ای پی آدرس های ساخته شده هدر نره برای یک سری مجموه ها ای پی هایی ساخته شده که بتوان تمام دستگاه ها را با یک ای پی به شبکه اینترنت وصل کرد برای مثال یک دفتر یا یک شرکت رو در نطظر بگیرید که 5 طبقه باشد و در هر طبقه 20 دستگاه به اینترنت وصل باشند به این ترتیب باید 100 ای پی اختصاص داد تا بتوان کل مجموعه را به شبکه وصل کرد . یکی از ضعف های ای پی آدرس نسخه 4 این بود که تعداد ای پی آدرس هایی که میشه با این نسخه ساخت محدودیت داره برای همین روشی رو پیدا کردن که برای این چنین شرکت هایی یک ای پی خصوصی بسازن تا در ساخت ای پی آدرس ها دست باز تری داشته باشن . خب برای اینکه یه شبکه خصوصی بتونه به شبکه اینترنت وصل بشه از روشی تحت عنوان برگردان نشانی شبکه استفاده میکنن و این روش به این صورت عمل میکنه که یک ای پی آدرس خصوصی به یک یا چنتا ای پی آدرس اختصاصی عمومی ترجمه میشه..

مطالعه کنید : برگردان نشانی شبکه چیست ؟

ای پی های داینامیک و استاتیک

ای پی های داینامیک و استاتیک

ای پی آدرس ها دو حالت دارن یا ثابت هستن یا در هر بار که به شبکه اینترنت یا شیکه داخل (شبکه محلی) وصل میشوید سیستمی که به شما ای پی آدرس اختصاصی میدهد یک ای پی آدرس جدید می سازد و برای شما معرفی میکند تا بتونید به اینترنت وصل بشید سیستمی که ای پی هارو تعریف میکنه کارساز پروتکل پیکربندی پویای میزبان (DHCP Server) نام داره که میتونه یک سرویس در سیستم‌عامل‌های سرور باشه یا یک قطعه سخت ‌افزاری مانند مسیریاب (Router) یا نقطه دسترسی (Access Point) در شبکه باشه .

مطالعه کنید : چطور بفهمیم داریم از ای پی داینامیک استفاده میکنیم یا استاتیک

مطالعه کنید : DHCP سرور چیست و چگونه کار میکند؟

پیدا کردن ای پی آدرس

پیدا کردن ای پی آدرس

احتمالا با وجود توضیحاتی که در این وبلاگ از شرکت برنامه نویسی وارنا مطالعه کردید براتون جذاب شده باشه که بدونید ای پی آدرسی که الان بهش وصل شدید و به شما اختصاص داده شده و دارید به وسیله اون این وبلاگ رو میخونید چنده ؟ برای پیدا کردن ای پی آدرسی که الان دارید میتونید وارد وبلاگ آی پی من چند است ؟ بشید و آدرس ای پی خودتون رو در ساید وارنا پیدا کنید همچنین در این وبلاگ رزوش هایی رو توضیح دادیم که بتوانید به صورت دستی هم ای پی آدرس خودتون رو پیدا کنید